Hart van het gamma

Voor Jaguar is de XF het zwaartepunt van het volledige gamma. Alleen al in 2010 werden van de katachtige berline 34.000 exemplaren verkocht. In Groot-Brittannië is het zelfs een doorslaand succes. In dit segment zijn vooral de kleine viercilinder diesels aan zet door de taksen en het verbruik. Helaas was de XF tot nu toe niet beschikbaar met zo'n kleine diesel, de grote drieliter V6 vormde het meest bescheiden aanbod. Vandaar dat Jaguar nu toch afdaalt in het gamma.

Bekende motor

We weten het, de diesel wordt niet altijd gewaardeerd door de liefhebbers van Jaguar. Over de X-Type, gebouwd op het platform van de Ford Mondeo en met viercilinder diesels, waren de meningen zeer verdeeld. Vandaag keert Jaguar terug met een viercilinder diesel van PSA-origine. Die vind je al onder veel motorkappen: Land Rover Freelander, Peugeot 508, Citroën C5, ... Maar om te passen onder de kap van een Jaguar is toch wat meer verfijning nodig. Zo werd de geluiddemping nauwkeurig bestudeerd om te voorkomen dat de niet echt opwindende klank zou doordringen in het interieur.

In cijfers

De motor heeft een cilinderinhoud van 2,2 liter, een vermogen van 190 pk en een koppel van 450 Nm. In België is een fiscaal vriendelijke versie voorzien, teruggeschroefd tot 163 pk. Het koppel blijft wel identiek. Voor de versnellingsbak klopte Jaguar opnieuw aan bij ZF, dat een automaat met acht (!) versnellingen levert. Die wordt ook gekoppeld aan de V6 diesel, die in de catalogus blijft.

De prestaties dan. De topsnelheid bedraagt 225 km/u, van 0 tot 100 km/u spurten duurt 8,5 seconden. Belangrijker dan deze naakte cijfers, zijn het verbruik en de uitstoot: 5,4 l/100 km en 149 CO2/km. Om die waarden te halen, is de motor uitgerust met een start-stopfunctie die bijzonder snel herstart zonder te trillen. Een pareltje.

Bijkomende uitrusting

Om de concurrentie te volgen (de 520d is de voornaamste rivaal), is de XF uitgerust met een grootlichtassistent (die automatisch overschakelt van naar dim- naar grootlichten), automatische knipperlichten bij een noodstop, een adaptieve snelheidsregelaar met radar om ongevallen te vermijden en een nieuwe audiomodule met 30 GB opslagcapaciteit en tal van verbindingsmogelijkheden.

Achter het stuur van een vermomd prototype

We konden al enkele kilometers afleggen achter het stuur van zorgvuldig gecamoufleerde prototypes. Goed nieuws is dat je de motor al snel vergeet. De viercilinder heeft zeker niet de fluwelen zachtheid of het geluid van zijn sterkere V6-broers, maar in het interieur merk je daar weinig van. Uiteraard zijn de prestaties ook een fractie minder, maar ze volstaan ruimschoots in het huidige verkeer. De zachte en intelligente automaat wisselt bijna onmerkbaar van verzet. Helaas zijn er wel te veel versnellingen. Met acht stuks schakelt hij vaak één of twee versnellingen terug. Tegenover een zesbak is er dus niet echt een voordeel. Qua verbruik is er wel een groot verschil. In achtste versnelling (even wennen toch...) draait de motor op de autosnelweg zo'n 1.500 tr/min.

Deze viercilinder is sterk genoeg om deze grote berline met gemak aan te drijven. De automaat wisselt vaak van versnelling en zet hierdoor de vier cilinders onnodig aan het werk bij acceleraties. Hij zou beter op het koppel rijden. De viercilinder kan ons overtuigen, maar de V6 behoudt zijn bestaansredenen. Eén en ander willen we graag bevestigd zien tijdens een meer uitgebreide test.