Het gaat goed met Jaguar, heel goed zelfs. De verkoopt trekt meer en meer aan en het gamma is niet alleen recent maar ook aantrekkelijk. De toekomst heeft enkele interessante verrassingen in petto.
Stijgende verkoop
Het lijkt paradoxaal, maar tegenwoordig worden de touwtjes bij het legendarische Britse merk in handen gehouden door Tata uit India, een voormalige Britse kolonie. Velen maken zich zorgen over het Indiase bestuur van Jaguar, maar de cijfers tonen aan dat het merk op de goede weg is. De meest opvallende verkoopstijgingen in de periode 2009-2010 vonden plaats in India (437 %), Zuid-Korea (27 %) en de Verenigde Staten (12 %). Het is de verdienste van Tata dat het nieuwe markten opent voor Jaguar. Zo worden in China en Brazilië grote inspanningen geleverd en dat werpt zijn vruchten af.
Samenhangend gamma
Na het schrappen van de X-Type blijven er nog maar vier modellen over in het gamma: de prachtige coupé en cabriolet XK, de XF sedan (die binnenkort een facelift ondergaat) en de nieuwe limousine XJ.
Toekomstprojecten
Dit eenvoudige maar logische gamma wordt binnenkort aangevuld met een model dat onder de grens van 35.000 euro blijft. Voorlopig weten we er nog niets meer over, maar dat is niet de enige nieuwigheid.
Om te beantwoorden aan een groeiende vraag (in gang gezet door de Quattro-modellen van Audi), krijgt de XJ vierwielaandrijving. Nog choquerender is de komst van een 2.2 viercilinder diesel in de XF, een motor die al onder de motorkap van de Peugeot 508 en de Citroën C5 ligt. Het bewijst dat de wereld aan het veranderen is, de prioriteiten van de toekomst wissen de dromen van gisteren uit...
Nu we het toch over dromen hebben: Jaguar komt met een XFR-S op de proppen, een extra pittige variant van de comfortabele berline. Hiermee geeft Jaguar BMW lik op stuk, dat de concurrentie met een nieuwe M5 wil overtreffen. De XFR-S neemt waarschijnlijk de techniek en stijlkernmerken over van de huidige XKR-S.