Om de strijd met zijn voornaamste concurrenten, voor uit Duitsland, aan te gaan, komt de Jaguar XF opzetten met enkele aantrekkelijke argumenten. Toch blijft het aanbod dieselmotoren, dat enkel op de 2.7 gebaseerd is, te beperkt. Toch gaat Jaguar daar nu iets aan doen met de komst van een nieuwe 3.0 liter dieselmotor.

Twee vermogens

De nieuwe V6 van 3 L vult dus naast de bestaande 2.7 het aanbod dieselmotoren aan. De eerste versie van deze motor is goed voor 240 pk en 500 Nm koppel, genoeg om in 7.1 seconden van 0 tot 100 km/u te geraken en een topsnelheid van 240 km/u te halen. De aantrekkelijkste versie is de S, een versie met 275 pk en 600 Nm koppel! De prestaties van deze motor doen al snel het ontbreken van een V8 dieselmotor vergeten: 6.4 seconden voor de sprint van 0 tot 100 km/u en een elektronisch begrensde topsnelheid van 250 km/u.

Het gemiddeld verbruik, voor beide motoren, bedraagt 6.8 liter, wat overeenkomt met een CO2 uitstoot van 179 gr/km.

Twee turbo’s

Het uitstekend rendement van deze motor is te danken aan de dubbele turbo. Tot 2.800 tr/min neemt de voornaamste turbo het werk op zich. Boven de 2.800 tr/min krijgt hij steun van de tweede, kleinere, turbo.