De V7 kende talrijke afstammelingen en de meest opvallende was zeker de V7 Sport. Je ziet duidelijk dat de  "Classic" op deze Sport geïnspireerd werd. De designers hebben er een waar kunstwerkje van gemaakt. Ze hebben de originele bronnen geraadpleegd en niet die van één specifiek model maar van meerdere modellen: het resultaat is zelfs zó geslaagd dat je ervan overtuigd bent dat je de replica van één bepaald model ziet. De kleuren en het grafische vormgeving volgen het voorbeeld van de V7, het reservoir en de algemene lijn zijn die van de V7 Sport. Dit is een esthetisch succes in de unieke Guzzi-stijl. De "ouderen" onder ons voelen zich dadelijk 30 of zelfs 40 jaar jonger (de jaren vliegen voorbij…) en de jongeren kunnen in het verleden teruggaan om de kicks van hun ouders te kunnen proeven.

Oud recept

De "Classic" steelt zijn naam niet en neemt alle goeie dingen van het verleden over. Een conventionele vork, stalen buizenframe, twee achterveren, verchroomde koplamp, twee "Veglia-Borletti" toerentellers, een schitterende reservoir met dezelfde vorm als de V7 Sport en de decoratie van de V7, een plat zadel, een omhullende bumper, lange verchroomde uitlaten... Niets ontbreekt en het kost heel wat moeite om onder deze neoklassieke architectuur de discrete Breva 750 te herkennen ! Wat nog meer verrast is de verbazende compactheid. Hij is klein en fijn en wekt evenveel vertrouwen als sympathie op. Een echte fiets, voor iedereen toegankelijk en even compact als een basis 500 met daar bovenop heel wat stijl en klasse . Het is een plezier om aan het stuur van deze Classic te zitten en de kleine V-twin met z'n aangename en geslaagde klank te starten. Er rest je niets meer dan het perfect geplaatste stuur in handen te nemen, met de retrohandel de eerste versnelling in te leggen en zachtjes weg te rijden.

Therapie

Met zijn 50 pk kan je hem maar moeilijk krachtig noemen en toch komt de kleine V-twin niet te zwak of kortademig over. Het heeft geen enkele zin om à la "Rossi" te gaan rijden maar deze motor is bedoeld om zalig zachtjes te wandelen, waarbij het duidelijk aanwezige koppel de motor vlot voortstuwt. Je geniet van de uitstekende rijpositie (als je niet groter bent dan 1m80) en van de levendige motor. Zolang je van hem niet het onmogelijke verwacht zal deze kleine motor je nooit teleurstellen. Als je opgejaagd en moe van je werk komt en je het stuur van je V7 Classic in handen neemt  vergeet je na honderd meter gegarandeerd al je zorgen! Op deze motor voel je je even ontspannen als op vakantie: blijkbaar werd hij therapeutisch ingesteld!

Stadskoning

De motor rijdt relaxed en bezorgt je steevast een glimlach. Bovendien lijkt hij verkeershinder voor de gek te houden en rijden met de V7 is het gemak van een scooter vinden maar dan met een onvergelijkbare eersteklasse stijl! Het ideale toerental ligt tussen de 2.000 en de 5.000 toeren want dan laat het koppel zich het best voelen. Daarboven is hij bereidwillig maar toch overschrijd je met moeite 160 km/u. En eigenlijk kan ons dat niet veel schelen want het is zo aangenaam aan een middelmatig regime rustig rond te rijden. In de bebouwde kom valt hij op door zijn handigheid, compactheid en zijn boeiend motorkarakter. Deze motor doet ons echt verlangen naar een rustige weekendtrip. En dan liefst in solo, want zo geeft hij het meeste plezier! De klassieke ophanging werd inderdaad wat hard ingesteld en dus biedt deze Guzzi geen onvergetelijk comfort. Maar zijn weggedrag blijft erg gezond en geruststellend. Des te meer omdat de remmen in elke situatie bevredigend zijn. Voeg daar dan nog een cardanaandrijving bij die als grootste kwaliteit heeft dat ze zich volledig laat vergeten en rijden wordt gewoon zaaalig.

Reizen op de manier van vroeger

Deze kleine "fashion" stadsvlo tovert zich langzaam om tot een nostalgische maar doeltreffende reisgenoot. Zelfs met twee krijg je het nodige rijplezier maar de passagier zal zich toch iets ongelukkiger voelen omwille van het harde en vooral korte zadel ! Door de houten ophanging zal haar achterste bij elke oneffenheid wel wat protesteren! En dat is jammer, want het uitstekende weggedrag dat ons bij het solorijden al opviel blijft behouden en je voelt dat dit een motor is om ver te rijden. Ver en lang, met de wijzer op ongeveer 5.000 omw. Bovendien verbruikt hij weinig op dit toerental: ongeveer 5 liter per honderd. Behalve zijn strakke comfort kan je hem dus moeilijk iets verwijten. Misschien horen we hier en daar iets over een klein tekort aan kracht, maar eigenlijk is dat een verkeerd debat, want de 50 pk bezorgen deze motor net dat tikkeltje extra aantrekkelijkheid en logica in een periode waar alles meer en meer gereglementeerd en beperkt wordt.

De charmes van vroeger herontdekken

Rijplezier zonder je rijbewijs te riskeren is iets wat  we nog zelden tegenkomen in de hedendaagse motorwereld. Je mag de Guzzi best als een alternatief voor de maxi scooters beschouwen want hij doet het meer dan goed in de bebouwde kom en als je zijn totaal gebrek aan praktische kanten aan de kant kan zetten behoud je knappe motor met heel wat standing ! Hoewel zijn wegkwaliteiten mijlenver van de huidige motoren ligt brengt hij zijn berijder nooit in de problemen. Misschien wordt het wel tijd om eens anders te leren reizen. Wie weet (her)ontdek je de charmes van de kleine baantjes en de vergeten landschappen, maar ook en vooral ontdekt je het 'anders' rijden op een actuele motor met nostalgische trekjes. En voor zij die nooit tevreden zijn bestaat er beslist ergens wel een geïnspireerde tuner die het nodige respect betoont voor het verleden. Waarschijnlijk kan hij wel enkele kits aanbieden die je brave V7 Classic of de splinternieuwe en charmante rétro Café Classic omvormen tot een kleine maar knappe café racer die dichter bij de V7 Sport aanleunt als bij de V7 Special. Dit is een motor om te ontdekken. Zeker aan een perfecte prijs van 7.990€.