Standing
Het is inderdaad een break, maar vandaag is deze architectuur zeker geen synoniem meer voor een utilitaire berline die je alleen als lastezel gebruikt. Een break is voortaan een levenswijze. Praktisch en functioneel voor de vrijetijd, dynamisch en strak voor het imago. Hij is minder radicaal dan een monovolume en dynamischer dan een SUV. Een estate, zoals de Engelsen zeggen, is iets voor estheten.
Tekenpen van Ian Callum
Een break hoeft trouwens niet lelijk te zijn. Zet Ian Callum, de levende legende van de Britse stijl, aan de tekentafel en het resultaat is een mooie sculptuur. Volgens zijn bedenker is de Sportbrake nog geslaagder dan de berline. Mister Callum zet een magistrale krachttoer neer en geeft de concurrentie een lesje in finesse en sportiviteit. Niets opzichtig, gewoon een vloeiende daklijn, enkele goed geplaatste gimmicks en een meesterwerk is geboren. Bravo!
Praktisch?
Laten we de praktische aspecten even bespreken, al lijkt dat een misplaatst voor een Jaguar. Nooit was één van de producten van dit nobele merk zo handig in gebruik. De achterbank klapt neer (40/60) en vormt een volledig vlakke vloer, de laaddrempel is vlak en de koffer vormt een perfecte rechthoek. Het koffervolume bedraagt maximaal 1.675 liter. Een mooie waarde, maar het plaatst Jaguar niet bij de beste leerlingen van het segment. De XF Sportbrake is geen vrachtschip maar een luxejacht met goede smaak.
Diesel only
In het segment van de gezinsberlines verkopen de breaks uitstekend (de helft van de verkoop in Europa), maar in de rest van de wereld helemaal niet. Jaguar zal zijn nieuwste model dan ook niet exporteren buiten het oude continent. De motoren zijn dus aangepast aan onze markt, waardoor we alleen nog diesels vinden onder de kap.
Het gamma begint met de 2.2 viercilinder, die recent door het merk geïntroduceerd werd. Door deze motor explodeerde de Jaguar-verkoop in België. Hij ontwikkelt 163 of 200 pk en in beide gevallen blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 135 g/km. Niet prestigieus genoeg? Kijk dan naar de 3.0 V6, beschikbaar met 240 of 272 pk en 600 Nm in de verleidelijke S-versie. De uitstoot klimt nog tot 163 g/km. De transmissie is eenvoudig: altijd een automaat met acht versnellingen.
Britse charme
Jaguar maakte er een punt van om de koffer een premiumafwerking te geven, met kwaliteitsvolle tapijten, een verlichte kofferklep en reeks accessoires die (soms) nuttig zijn bij dagelijks gebruik. De zitplaatsen blijven natuurlijk het mooist, met leder, Alcantara, inzetstukken in aluminium of hout voor een typische sfeer en charme die nog altijd werkt. Ik val in herhaling maar het interieur van een Jaguar is pure klasse.
Getemde kat
De XF Sportbrake toonde op de schitterende, bochtige en natte Schotse wegen dezelfde talenten als de sedan. Namelijk: een comfortabele schokdemping en een leuk, evenwichtig weggedrag. Het geluid wordt natuurlijk uitstekend gedempt, vooral in de V6, die romig en stil draait. De viercilinder is ook goed ingekapseld, maar heeft van nature een wilder karakter bij acceleraties, waardoor hij minder goed past bij het prestige van de edele kat. Maar we moeten eerlijk zijn: de 2.2 is ruimschoots op zijn taak berekend. De V6 S met 272 pk brengt echter jouw rijbewijs in gevaar, zo goed is hij.
Op het circuit met een frigo in de rug
Britse humor is meer dan een legende, want om de kwaliteiten van de pneumatische achterophanging te bewijzen (die de hoogte constant houdt) mochten we enkele rondjes op circuit rijden met en zonder een schitterende designfrigo met Union Jack in de koffer. Het resultaat is verbluffend. Brutaal van rijstrook veranderen, krachtig remmen, plots het gaspedaal lichten: het weggedrag verschilt amper met of zonder frigo in de koffer.
Prijzen
De prijzen beginnen bij 45.900 euro voor de 2.2 diesel met 163 pk en klimmen tot 57.500 euro voor de V6 S. Veel meer dan een Audi A6 Avant met vergelijkbaar vermogen, maar zodra de uitrusting van de Duitser op hetzelfde niveau staat als de Brit is die laatste in het voordeel. De snelheidsregelaar en –begrenzer, de automaat, de adaptieve ophanging, leder en Alcantara en xenonkoplampen zijn allemaal standaard op de Jaguar.