Bij het prestigieuze Britse Jaguar heeft een kleine revolutie plaatsgevonden. De XJ, die in de hoogste prijsklasse van het merk zit, onderscheidde zich vooral door zijn eerder klassieke uitstraling. Het cliënteel was meestal iets ouder en gewend aan de geraffineerd sportieve lijnen van dit model. Dit publiek wil niet graag gechoqueerd worden. Bij de voorstelling van het vorige model was Jaguar dan ook erg terughoudend qua designaanpassingen. Deze keer pakken ze het anders aan.

Volgens de regels, maar sportief

De frontpartij doet wat aan de XF denken, maar de rest is totaal nieuw. De lijn is katachtig, agressief en duidelijk sportief. De wagen lijkt klaar om aan te vallen, maar dan met fluwelen pootjes. Achteraan ziet hij er veel onschuldiger en wat minder uitgesproken uit. In profiel geeft de vloeiende daklijn het geheel een zekere lichtheid.

Minder zwaar

Het aluminium koetswerk is voor de helft gemaakt van gerecycleerd materiaal en is bijzonder stijf en licht. Jaguar kondigt dan ook fier aan dat het totaalgewicht van zijn berline minstens 150 kg lager is dan dat van de concurrentie. Een voordeel als het op prestaties, zuinigheid en weggedrag aan komt.

Mix van stijlen

Het interieur is, zoals je dat van een Jaguar verwacht, traditioneel met hout en fijn leder afgewerkt. Ook de hightech-toets ontbreekt niet. De instrumenten worden op een digitaal 12,3-duimsscherm geprojecteerd en het infotainmentsysteem krijgt een 8-duims aanraakscherm mee. Het systeem heeft Dual View-technologie, waarmee je twee beelden tegelijk op hetzelfde scherm kunt weergeven. Zo kan de bestuurder de uitgestippelde route volgen, terwijl de passagiers een dvd bekijken. De geluidsinstallatie is zeer degelijk en werd in samenwerking met Bowers & Wilkins ontwikkeld. Muziekliefhebbers zullen ongetwijfeld appreciëren dat de installatie maar liefst 1.200 Watt kan leveren.

Drie motoren en twee wielbasissen

Voorlopig biedt Jaguar drie motoren aan: een V6-dieselmotor van 3 liter en 275 pk en twee V8-benzinemotoren van 385 en 510 pk. De prestaties van deze laatste zijn op zijn minst explosief te noemen: de spurt van 0 tot 100 km/u haspelt hij af in slechts 4,9 seconden. Voor de diesel moet je daar slechts 1,5 seconden bijtellen. Toch combineert hij deze prestaties met een uitgesproken soberheid. Het gemiddelde verbruik bedraagt immers slechts 7 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 184 gram per kilometer. Er worden twee varianten van het koetswerk voorzien, een korte en een verlengde, waarbij de totale wagenlengte 5,1 of 5,25 m bedraagt. In het laatste geval groeit de beenruimte achteraan met 125 mm. De kofferruimte is met 520 liter steeds identiek. Wat de ophanging betreft, krijg je toptechnologie met een pneumatische ophanging, een adaptieve demping, een actief gestuurd differentieel en een directe stuurinrichting.