Luxesegment

Het segment van de GT’s is wellicht één van de meest geraffineerde. Sportiviteit is geen doel op zich, zoals bij radicale supercars die zich op de weg net zo op hun gemak voelen als een kosmonaut op een koord. De GT’s zijn dynamisch wel superieur aan de lompe coupés die zacht rijden over de weg maar door de mand vallen bij de eerste rotonde. Een verfijnd compromis …   

Jaguar heeft een grote expertise op het vlak van GT’s. Met de XK120 lanceerde het na de oorlog een ware bom, maar dertien jaar later sloeg Jaguar nog harder toe met de E-Type, een monument. De opvolgers hadden het niet gemakkelijk, de crisis liet geen derde mirakel toe. Nochtans zit Jaguar met de XK opnieuw in de wedstrijd en wil het de chique GT’s niet zomaar aan de Duitsers overlaten.

Subtiele facelift

Jaguar geeft de XK een duwtje in de rug met een subtiele facelift, die niettemin de verdienste heeft het Koreaanse uitzicht van deze edele kat te veranderen. Nieuwe koplampen en een nieuwe voorbumper maken de neus agressiever en gladder.
Achteraan zien we een gechromeerd beest in de plaats van het woord Jaguar. In het interieur werden de materialen aangepast voor een betere kwaliteitsindruk. In optie stelt Jaguar sportzetels met meer steun voor. Nieuwe kleuren en velgen worden ook aangeboden.

Tijdloze elegantie

In tegenstelling tot de ‘rijdende voorwerpen’ met een kille sfeer van perfectie wil de XK opwindend en warm overkomen en alle zintuigen verleiden. Om te beginnen met zijn uiterlijk, met zijn lijn van een wild beest dat klaar lijkt om toe te slaan. Een slank en elegant ontwerp, dat niet opvalt maar het oog charmeert met veel sensualiteit.

Weelderig interieur

We installeren ons in het interieur. Dik leder bekleedt de zetels, de deurpanelen en ook de boordplank. Het zicht, de tast en de geurzin worden verleid. De metalen en gechromeerde knoppen en de kleurencombinaties bewijzen dat de Britten weten hoe ze een interieur moeten bouwen. Neen, je vindt niet de laatste gadgets. De XK is noch een 6-Serie, noch een SL. Maar de lay-out en de kwaliteit van de materialen veranderen het interieur in een aangename cocon. Niet de technologie maar de charme verleidt.

De achterzetels moeten we toch vermelden: de XK is een auto voor egoïsten. Voorin is er ruimte zat, achterin lijkt het alsof je in een favela bent beland. Niet qua sfeer, maar qua ruimte. 

Motor

In zo’n auto ben je vaak geneigd om het dak te openen, een zeldzaam plezier tegenwoordig. Jaguar dacht ook aan het visuele aspect en laat de kap openen van achteren naar voren, zoals bij een E-Type.

De motor loont zeker de moeite. Het is geen klein blok met drukvoeding, zoals tegenwoordig gebruikelijk (de F-Type krijgt bijvoorbeeld een V6 met drukvoeding), maar een grote atmosferische V8 die ademt door cilinders met vijf liter inhoud en die 385 pk levert. Een indrukwekkend vermogen, maar niet voor zo’n cilinderinhoud. Een automaat met zes versnellingen is standaard.   

Contact

Na een druk op de rode pulserende knop (die het effect van een kloppend hart nabootst) volgt geen angstaanjagend geschreeuw maar een doffe en beschaafde klank. Even op het gaspedaal duwen en de XK verplaatst zich met het gemak van een stadswagen. De bediening is licht en spreekt voor zich. Misschien een beetje te veel: de stuurbekrachtiging heeft niet de viriele consistentie die hoort bij de edele kat.  

Cruisen

Voor een rustige uitstap is de Jaguar perfect. Het zicht op de lange motorkap, de optionele kuipzetels met verbazingwekkend comfort, het geruis van de V8 in de oren, de zachtheid van de automaat: alles is perfect voor een tochtje met de haren in de wind. En dan is er nog het prinsheerlijke comfort: de schokdemping, de geluiddemping en het comfort van de zetels.

Voeren we het tempo op, dan blijft deze edele kat overtuigen: de automaat reageert snel, het motorgeluid wordt catchy en het onderstel getuigt van een mooi evenwicht en verbluffende grip. Zelfs in de regen.

Woest?

Ga echter niet de laatste honderden van een seconde zoeken. Dat is misplaatst in zo’n vlaggenschip en de schokdemping is hiervoor te soepel, wat de precisie schaadt. Het ritje zal dus snel zijn, maar nooit gespierd. De V8 schreeuwt nooit en bruuskeert de inzittenden niet. De automaat is snel, maar nooit brutaal. Het onderstel is dynamisch, maar niet radicaal.

Prijs

Met een prijs van 100.500 euro laat de XK zijn luxe duur betalen. Voeg er nog 8.700 euro bij en Jaguar levert hem in de zeer exclusieve Portfolio-versie. Elektrische zetels en stuurverstelling met geheugen, bixenonkoplampen, lederen zetels met verwarming en ventilatie, aluminium 19-duimsvelgen, een startknop, een stereo van Bowers & Wilkins: de XK is geen hightechauto, maar wel volledig uitgerust.

Conclusie

De XK is en blijft een Lady van adel, een elegante GT die voor altijd bekoort. Het is geen geavanceerde Duitser die je na drie jaar vervangt omdat hij uit de mode is, maar een GT die je houdt voor mooie gelegenheden en die overtuigt, zelfs al is de uitrusting achterhaald.