Jeep heeft zonet jaargang 2017 van zijn slagschip voorgesteld, de Grand Cherokee. Het model werd in 1992 op de wereld losgelaten en benadert vandaag opnieuw iets meer de referentie in het segment: de Range Rover. De ingenieurs hebben daarvoor gekozen voor een aangepast design en een “premium” presentatie.
De Summit-versie, zoals de naam doet vermoeden aan de top van het gamma, beschikt over een handgemaakt lederen interieur en veiligheidsuitrusting van de laatste generatie, en krijgt een nieuw vooraanzicht. De SRT, met 6,4 liter grote V8 van 468 pk, wordt niet over het hoofd gezien. Hij krijgt wijzigingen die de aerodynamica gunstig beïnvloeden. 0-100 km/u duurt voortaan minder dan 5 seconden.
Doel: premium!
De Grand Cherokee toont zijn veelzijdigheid zowel op de weg als ernaast. Destijds werd hij met behulp van Mercedes-Benz ontwikkeld. Vandaag krijgt hij een nieuw radiatorrooster dat hem agressiever doet ogen, en nieuwe lichtblokken.
De Summit krijgt nieuwe led-lichten en nieuwe 20-duimsvelgen. Jeep voegt er optioneel een nieuw lederen interieur aan toe. De dakhemel is bekleed met alcantara en de instapdrempels krijgen verlichting. Maken eveneens hun opwachting: een akoestische voorruit, dikkere zijruiten en een actief geluiddempingssysteem in het interieur.
Nog eigen aan het Summit-uitrustingsniveau is een Harman/Kardon-audiosysteem van 825 watt via 19 speakers. De veiligheid wordt niet over het hoofd gezien met rijstrookassistentie, parkeerhulp en een camera als sleephulp.
Ten slotte heeft de Summit ook recht op de Quadra-Drive II-vierwielaandrijving en de Quadra-Lift-luchtvering.
A van avontuur
De Grand Cherokee is het slagschip van Jeep. Het symbool van vrijheid, avontuur en authenticiteit doet ook in zijn huidige incarnatie geen afbreuk aan die regel. Deze grote 4x4 bevat de laatste nieuwe technologieën en innovaties van de Italiaans-Amerikaanse constructeur.
De laatste generatie zag het licht in 2011 en krijgt dus een huidige update. Wij konden hem proberen met de drieliter V6 MultiJet II-dieselmotor van het Italiaanse VM Motori. Die produceert 250 pk en 570 Nm, en krijgt een achttrapsautomaat. De motor reageert soepel en werkt uiterst comfortabel. Het vermogen doseren is niet altijd eenvoudig, maar stadsverkeer vormt geen probleem, zeker omdat de Jeep gezien zijn afmetingen over een bijzonder korte draaicirkel beschikt. De bedieningsorganen werken goed en de ophanging levert ook prima werk, net als op de snelweg.
Van Turijn naar Asti
Op de bochtige wegen van Piemont valt door het hoge zwaartepunt een licht “zweverig” gevoel op, zeker in combinatie met een stuur dat af en toe precisie mist. Maar een drama is dat niet: het vermogen, de demping en het comfort zorgen voor een ontspannen rijstijl, die volledig past bij de wegen op ons Oude Continent.
We konden de Grand Cherokee niet off-road testen, maar de rijsystemen (waaronder het uitstekende Quadra-Drive II) zorgen voor een efficiënt rijgedrag. De Grand Cherokee straalt charisma uit en is een aangename 4x4 met een uitstekend comfort. De Italiaanse V6 diesel zorgt voor een uitstekend rijbereik van meer dan 850 kilometer, dankzij een brandstoftank van 93,5 liter.