Deze Jeep Grand Cherokee SRT8 is zeker niet de politiek meest correcte wagen die momenteel te koop is. Een SUV met forse afmetingen die aangedreven wordt door een Amerikaanse V8 is nogal intimiderend en niet geschikt om het milieu te promoten. Toch heeft deze Jeep zijn kwaliteiten.

Expliciet

De Grand Cherokee is uit een blok gesneden en heeft niet de fijne fysiek van een ballerina. Op het programma staan grote luchthappers op de motorkap, een neus die even agressief is als een wilde leeuw en een achterpartij met uitlaten waarvan de diameter zo groot is als een Russische pijplijn. Kortom, zeer gespierd.

Sterk

Het atletische uiterlijk is meer dan wat zand strooien in de ogen: spreek het vermogen aan en je zult zien dat deze Jeep geen lege doos is. De V8 die onder de motorkap gromt heeft een gigantische cilinderinhoud van 6,4 liter. Aan kracht is er absoluut geen gebrek: 470 pk en 630 Nm.

Als een pijl   

Ondanks zijn gestalte gaat de Grand Cherokee er als een pijl vandoor en haalt hij 100 km/u in 4,8 seconden en een topsnelheid van 255 km/u. Gelukkig kan de bestuurder rekenen op degelijke remmen die samen met Brembo ontwikkeld werden en de auto in 35 meter afremmen van 100 km/u tot stilstand.

Groen?

Er bestaan natuurlijk auto's die minder brandstof drinken dan de Grand Cherokee SRT8, maar die koppelt wel maximale prestaties aan een minimale dorst. Als er minder vermogen nodig is, werken maar vier van de acht cilinders. Jeep belooft een rijbereik van meer dan 700 km.

Vijf modi

Het onderstel werd aangepast aan het extra vermogen. De ophanging biedt keuze uit vijf modi: Auto (die automatisch een compromis zoekt naargelang de omstandigheden), Sport, Tow (om lasten te trekken), Track (voor zwaar gebruik op circuit) en Snow (voor in de sneeuw).

Met een zelfblokkerend elektronisch differentieel is de Grand Cherokee in staat bij het doorspinnen alle kracht naar één achterwiel te sturen.