Kawasaki na amper 2 jaar al een update voorzien voor zijn vlagschip model, een update die grondiger blijkt te zijn dan hij eruit ziet. De lijn blijkt onveranderd, maar als we hem van iets dichter bekijken valt op dat er wat openingen herdenkend werden om een betere koeling toe te laten. We zien ook dat de uitlaat van een nieuwe bescherming voorzien werd, en de achteruitkijkspiegels staan iets hoger, wat ze op gelijke hoogte brengen met die van de doorsnee auto, iets wat we in het oog moeten houden bij onze test. Het handschoenenkastje met slot verhuist naar de linker kant, net naast het verwarmde handvat, een andere nieuwigheid voor deze editie. De uitlaat is ook wat korter geworden, wat de hele motor ook korter doet lijken.

Elektronica

Buiten enkele cosmetische wijzigingen, zijn de grootste evoluties van deze 1400 GTR niet meteen zichtbaar. Zo is deze GTR de eerste Kawasaki met een anti-slip systeem. Hij krijgt er ook het K-Act actieve remsysteem bij, en een eco-modus voor een optimaal verbruik. Het Kipass systeem, wat toelaat om de contactsleutel op zich te houden, is ook van de partij, net als de controle van de bandendruk. U ziet het, Kawasaki heeft er werk van gemaakt om zijn motor nog comfortabeler en veiliger te maken. Het anti-slip systeem werkt in combinatie met de ABS, en speelt in op het motorregime tot de achterband opnieuw genoeg grip heeft. We hebben het systeem natuurlijk uitgetest, … en we waren niet echt onder de indruk. Het systeem reageerde traag, traag genoeg in elk geval om de motor toch aan het slippen te krijgen en tijdig gas terug te nemen! We zijn wel niet tot het uiterste gegaan, maar stonden erop om onze GTR heelhuids terug te brengen.

GT

Het is dus aangewezen om voorzichtig te zijn met deze motor, en er is ook de nodige ervaring nodig. De rembijstand bleek echter veel doeltreffender te zijn. Een aantal sensoren meten de druk waarmee de piloot de remmen gebruikt, en afhangend van de snelheid past het systeem de druk aan om het remmen te optimaliseren. Kawasaki heeft twee instellingen voorzien voor dit systeem. De eerste instelling is heel transparant en voelden we gewoonweg niet. De tweede instelling valt daarentegen wel fel op. Een beetje storend in het begin, maar na verloop van tijd heel aangenaam. Verder hebben we aan deze grondig afgewerkte GT veel plezier kunnen beleven. Hij is comfortabel en prestatiegericht. De voetsteunen staan echter iets te hoog, wat bij langere afstanden zijn impact heeft op de benen. Ook onze occasionele passagier had wat klachten over de te hoog geplaatste voetsteunen achteraan. Anderzijds was het nieuwe design van het elektrisch windscherm heel doeltreffend.

Cijfers

De motor op zich evolueerde niet, ook al had hij over wat meer power mogen beschikken bij lagere toerentallen, maar met een motorblok van 1352cc blijft dit uiteraard een heel relatieve opmerking. De transmissie heeft ons wel helemaal kunnen behagen, niets op aan te merken: versnellingsbak, koppeling en cardan waren perfect! Het chassis is ook zo goed als perfect, al was hij niet uitstekend aan snelheden die enkel op de Duitse snelwegen toegelaten zijn. De BMW K 1300 GT doet het op dat vlak beter, maar daar zullen maar weinig klanten van wakker liggen. De GTR is met een prijskaartje van 17.190 € niet goedkoop, maar voor een K 1300 GT moet 18.600 € neergeteld worden waar nog 2.190 € opties aan toegevoegd moeten worden om evenwaardig uitgerust te zijn. Zelf een wat verouderde Yamaha FJR is 1.200 € duurder, en is minder goed uitgerust. Aan U de keuze!