Alles ziet er hetzelfde uit, maar zo goed als alles is nieuw. Van de koplamp tot het achterlicht. Een nieuw spatbord vooraan, een nieuwe koplamp, een nieuw dashboard, een nieuw reservoir, een nieuwe achtersteven met zelfs nieuwe handvaten. Alle onderdelen van het koetswerk werden herzien, met een sportievere en agressievere look als resultaat. Ook het chassis werd aangepast. Zo konden de ingenieurs het nieuwe zadel, de motorsteunen en de silent-blocs wegwerken.

Discrete evoluties

Dankzij enkele aanpassingen aan het stuur en de voetsteunen zijn de vibraties beter gefiltreerd. Buiten de instellingen veranderde er weinig aan de motor. De sympathieke twin is nog altijd even gewillig als vroeger, en dat is uitstekend nieuws. De grootste wijziging aan het chassis zijn de laspunten. Die zijn van een veel betere kwaliteit. Het gebruik van rechthoekige tubes voor swingarm, in plaats van de gebruikelijke ovalen buizen, maken het geheel strakker. Om de evolutie van het chassis te kunnen volgen werd de ophanging  licht gewijzigd. Het remsysteem onderging ook geen grote wijzigingen. Het bleef bij nieuwe remcilinders en nieuwe remklauwen, maar fundamenteel wijzigde er weinig.

Eenvoudig en simpel

We keken met plezier uit naar deze test. De kleine Kawa ziet er in zijn wit kleedje heel trendy uit. Het was geen verrassing maar de heel natuurlijke rijpositie stelde ons dadelijk op ons gemak. De beperkte afmetingen, het lage zwaartepunt en de aangepaste zadelhoogte zal door de dames en de beginners erg op prijs gesteld worden. Vanaf de eerste meters kan de machine overtuigen. De ER-6N is soepel, speels en zeker. In het stadsverkeeris de motor een plezier om mee te rijden. De motor beschikt vanaf 2.000 tr/min over de nodige punch. Resultaat: een motor waarmee  je gemakkelijk kan “cruisen” en die meteen reageert als het gas opengedraaid wordt. Deze kleine Kawasaki is een levendige, pittige motor en heel handelbare motor.

Veilig

Alle kwaliteiten die bijgedragen hebben tot het succes van de ER6 vinden we ook op dit model terug. Piloten van elk niveau zullen aan deze motor heel wat plezier beleven. De evolutie van het chassis is amper op te merken. De sensatie die het vorige model leverde zijn ook nu duidelijk aanwezig, maar dan wel met beter gefilterde vibraties. De vering is wat strak, maar is goed voor een speels en comfortabel compromis. De remmen doen wat er van verwacht wordt. Sommigen hadden op een ietwat “bijtender” systeem gehoopt, maar dat zou het de beginners niet echt gemakkelijker gemaakt hebben. Het in optie aangeboden ABS is zeker een aanrader. Het ABS is niet prijzig en het kan zeker helpen bij een achterwiel dat wat te snel durft te blokkeren.

"N" of "F"?

De roadster versie van de ER-6N ziet er minder aantrekkelijker uit dan zijn voorganger. De oude ER6-F had ons met zijn saaie kuip en beperkte bescherming niet echt kunnen overtuigen. De ER-6N heeft niets van zijn kwaliteiten verloren. In tegendeel zelfs. Hij is alleen beter geworden op zowat elk gebied. De ER-6F onderging hetzelfde lot, maar kreeg een geslaagde lijn en hij is veel polyvalenter dan de “N”. Uiteindelijk zal vooral het gebruik van de motor de beslissing voor een N of een F kunnen beïnvloeden. Wat wel duidelijk is, is dat zowel de N als de F voor voldoening zal zorgen. En bovendien aan een “redelijke” prijs van 6.390 euro voor de ER-6N tot 7.490 euro voor de ER-6F ABS.