Terwijl de ER-6 in 2009 opgefrist werd is het een jaar later de beurt aan de Versys. De designers hebben deze keer hun huiswerk beter afgewerkt en de Versys oogt strakker met een meer uitgesproken silhouet.
Nieuwe dubbele koplampen, een nieuwe voorvork, radiatorinlaten en hertekende zijpanelen laten hem heel anders uitzien. Maar ook de fijnere richtingaanwijzers, het achterlicht met diodes van de Z1000, het nieuwe voorspatbord en het hertekende carter maken dat de Versys compleet anders oogt.
De lijn van de Versys is sensueel en vol karakter. Alleszins geen reden tot klagen.
Evolutie
Op technisch vlak erft de Versys uiteraard de evoluties van de ER-6 met ondermeer de motorophanging met silentbloks die de vibraties nog beter onder controle houden. Het grote verschil zit hem in de afstelling van het blok. Terwijl de ER-6 72 pk levert aan 8.500 tr/min houdt de Versys het bij 64 pk aan 8.000 tr/min Ook het koppel daalt licht: 60 Nm in plaats van 66 Nm, telkens iets onder 6.800 tr/min.
De voorvork van de Versys is van het omgekeerde type en heeft een langere slag. Het zadel ligt 845 mm hoog (785 voor de ER-6) wat past bij de ‘trail’-roeping van de machine. Maar dit is best acceptabel en de fijne en lichte motor wordt er niet te intimiterend door. Voor onze lengte (1m80) was de zithouding nagenoeg perfect terwijl het goed getekende zadel voor heel wat comfort zorgt.
Fijn
Met het brede stuur, de smalle brandstoftank en goed geplaatste voetsteunen voelden wij ons dadelijk op ons gemak. Je zit vrij recht, de handen op het brede stuur en met de rug tegen de passagiersplaats en de benen ideaal geplooid kan je geen betere rijhouding bedenken.
Het windschermpje is regelbaar in drie standen en houdt je relatief vrij van storende wind. Samen met de uitstekende zithouding zorgt het stabiele rijgedrag dat de bestuurder het volste vertrouwen heeft in de machine. Hij stuurt precies en levendig en op dynamische vlak kan je hem niets verwijten.
Maar het gezonde en veilige weggedrag heeft ook een keerzijde. De ophanging is behoorlijk stevig. Gelukkig komt het uitstekende zadel de pijn wat verzachten, maar deze machine verdient een betere demping. Dit is een van de weinige minpunten van de Versys en naar onze mening moet de oorzaak gezocht worden bij de rechtstreeks op de swingarm geplaatste demper. Een tuimelaar zou de aanslag op zijn minst zachter maken.
Rijden
Maar bekijken we het ook positief. Dankzij de straffe demping slaagt de Versys er in om de putten in onze wegen moeiteloos te verteren. De motor zelf is eens te meer het bewijs dat een tweecilinder niets dan voordelen heeft, zeker bij een kleinere cilinderinhoud. Toch draait hij niet zo soepel als een viercilinder en zeker in de hogere versnellingen daalt de verticale tweecilinder van de Versys niet graag laag in de toeren. In de tussenversnellingen zijn 2.000 tr/min haalbaar, maar tussen 3.000 en 6.000 tr/min voelt hij zich op zijn best.
Hij klimt ook graag in de toeren maar tegen de rode zone aan voelt hij toch verstikt aan. Jammer, want dat gevoel hadden we niet bij de ER-6. Die herneemt steeds krachtig, is bereidwillig en voelt soms zelfs wild aan. We hopen dan ook bij dat de volgende generatie dat onderscheid weggewerkt wordt.
Polyvalentie en redelijke prijs
Wanneer we de rechtstreekse vergelijking met zijn broer even opzij schuiven hebben we minder reden tot klagen. De Versys presteert behoorlijk goed en voelt ook levendig aan. Het instrumentenbord evolueerde weinig en het is wat onbegrijpelijk dat hij nog steeds geen indicator voor de ingelegde versnelling bevat.
Dankzij het erg redelijke verbruik nodigt de 19-liter tank uit tot reizen. Dan raden we je wel aan te opteren voor het grotere windscherm, de verwarmde handvaten en een groter bagagerek. Ons testmodel was uitgerust met ABS en de remmen verrichtten perfect hun taak.
Zowel ervaren motards als commuters zullen genieten van de kwaliteiten van deze machine die een erg redelijke 8.090 euro moet kosten. Het bewijs dat je geen (erg) grote sommen moet uitgeven aan een maxi-scooter of nog meer voor grote trial of een GT. Dit is polyvalentie binnen handbereik.