Koetswerk
Dacia is een budgetvriendelijk merk met een eenvoudig gamma. Geen verschillende koetswerkversies van deze Duster dus, maar een 4,34 meter lange SUV. Royale afmetingen die hem ook de nodige ruimte opleveren: de koffer is 478 liter groot met de achterbank rechtop, 1.623 liter met de achterbank neergeklapt. De moduleerbaarheid blijft wel beperkt tot een neerklapbare rugleuning.
Motor
Het motoraanbod van de Duster bestaat uit twee benzinemotoren en één diesel. De atmosferische 1.6 SCe van 115 pk is de instapmotor, maar tegelijk de enige benzinemotor die met voor- en vierwielaandrijving te krijgen is. De 1.3 TCe is een viercilinder turbobenzine, beschikbaar in twee vermogensversies: 130 en 150 pk. De dieselmotor heeft ook twee vermogensversies: de 1.5 Blue dCi is beschikbaar met 95 en 115 pk. Die laatste biedt eventueel ook vierwielaandrijving aan.
Toch is de interessantste motor voor de meeste klanten de 1.3 TCe. Je verhoogt de basisprijs van de Duster dan wel van € 11.990 naar € 16.700, maar je krijgt er wel een soepelere, snellere en zuinigere benzine voor in de plaats dan de 1.6 TCe. Je Duster is bovendien dan ook beter uitgerust. Maar daarover meteen meer.
Versnellingsbak
Want eerst nog even langs de formaliteit van de versnellingsbak. Formaliteit, inderdaad, want de Duster is er alleen maar met een manuele versnellingsbak. Die telt vijf verzetten in de voorwielaangedreven SCe-instapbenzine, en zes verzetten in alle andere.
Uitrusting
Zoals het een budgetmerk betaamt, zijn de uitrusting en optielijst van de Dacia Duster beperkt en overzichtelijk. De basisversie heet “Access” en is vooral bedoeld om de catalogusprijs te drukken. Hij is alleen beschikbaar met de SCe (€ 11.990) en houdt zijn aankleding tot het absolute minimum.
De uitvoering “Essential” (vanaf € 13.700) biedt naast de SCe ook de Blue dCi van 95 pk aan, en voegt een chauffeurszetel toe die in de hoogte verstelbaar is, een verstelbaar stuurwiel, een achterbank die in twee delen neerklapt, en een radio met USB en Bluetooth.
De interessantste versie heet “Comfort”, die begint vanaf € 14.800. Hij voegt de Blue dCi van 115 pk en de TCe van 130 pk toe, en breidt de standaarduitrusting uit met elektrische ruiten en spiegels, manuele airco en een cruise control.
“Prestige” (vanaf € 17.800) voegt tot slot de TCe van 150 pk toe, en kleedt de Duster chiquer aan. Hij krijgt dan onder meer een achteruitrijcamera, navigatie en uitgebreider verstelbare chauffeurszetel.
Wij zouden kiezen voor de Comfort-versie, en die aanvullen met enkele opties uit de beperkte optielijst: metaalkleur (€ 400), het Navigatie Pack 2 (met Apple CarPlay, Android Auto en kaart van West-Europa, € 400) en de parkeersensoren achteraan met camera (€ 350).
Onze keuze
Dacia Duster 1.3 TCe 130 Comfort, met metaalkleur, Navigatie Pack 2, achteruitrijradar en achteruitrijcamera: € 17.850
Tweedehands? Bekijk ook onze Dacia Duster-zoekertjes