Koetswerk

Een opvallende verschijning, deze Hyundai Kona, die de meningen een beetje verdeelt. Wie wil, kan kiezen voor schreeuwerige koetswerkkleuren om het karakter van deze compacte crossover nog meer in de verf te zetten. Maar wie het liever discreter heeft, kiest gewoon voor de klassieke kleuren om de Kona minder in het oog te laten springen.

Er is natuurlijk maar één koetswerkversie, en dat is de vijfdeurs. De Kona is trouwens niet de Hyundai-variant van de Kia Stonic: de Hyundai is met een lengte van 4,17 meter net iets langer, staat op een groter platform en biedt dus ook een fractie meer binnenruimte. Zoals een koffer van 361 liter, die je met de in ongelijke delen neerklapbare achterbank uitbreidt naar 1.143 liter. Een verschuifbare achterbank, zoals op de Citroën C3 Aircross, heeft de Kona niet.

Motor

Twee benzinemotoren en twee dieselmotoren: het motoraanbod van de Hyundai Kona is overzichtelijk. De instapbenzine is een drukgevoede driecilinder: de bekende 1.0 T-GDi met 120 pk. Daarboven staat de krachtigere 1.6 viercilinder met 177 pk. Het dieselaanbod bestaat uit één motor in twee versies: de 1.6 CRDi met 115 of 136 pk.

We schreven het al vaker in deze rubriek, maar ook hier is de instapmotor eigenlijk de interessantste keuze: de 1.0 driecilinder is klein maar dapper, en is een perfecte metgezel voor dagelijkse verplaatsingen. Bovendien is de 1.6 viercilinder alleen beschikbaar met vierwielaandrijving en automaat, en dus vooral interessant voor een aanhangwagen. De dieselmotoren laten we dan weer aan de veelrijders.

En de elektrische versies? Die zijn er in twee batterijversies: 39,2 kWh en 64 kWh. Die hebben we nog niet kunnen testrijden en zijn pas verkrijgbaar vanaf september, maar hou rekening met een aankoopprijs van minstens € 34.999 voor aftrek van eventuele premies.

Versnellingsbak

Geen keuze bij de versnellingsbakken: elke motorversie is maar met één soort versnellingsbak beschikbaar. Een manuele zesversnellingsbak op de basisbenzine en -diesel, en een automatische zeventraps met dubbele koppeling op de topbenzine en -diesel. De 1.6 T-GDi is ook de enige Kona die standaard vierwielaandrijving heeft. De andere Kona’s drijven de voorwielen aan.

Uitrusting

Zoals vaak het geval is bij Aziatische constructeurs, is de optielijst beperkt. Je zult dus meestal een duurdere uitvoering moeten kiezen als je bepaalde items op je Kona wilt. De standaarduitvoering heet trouwens “Air”, is alleen combineerbaar met de 1.0 T-GDi en kost € 18.349. Hij is wel meer dan correct uitgerust, met een manuele airco, automatische koplampen en een vermoeidheidswaarschuwing, snelheidsregelaar, radio met Bluetooth en USB-aansluiting en rijstrookassistentie.

“Twist”, het tweede uitrustingsniveau, vinden we het interessantst. Het bevat wat meer comfortzaken zoals een automatische airco, een regensensor, achteruitrijcamera en parkeersensoren achteraan, en Apple CarPlay of Android Auto. Ook hier zijn alleen de basismotoren beschikbaar: de 1.0 T-GDi voor € 20.849 en de 1.6 CRDi voor € 22.999.

Wil je de 1.6 T-GDi of 1.6 CRDi met 136 pk, dan moet je uitwijken naar de uitvoering “Urban”, die vanaf € 23.349 begint. Je krijgt er dan wel nog mistlichten, handenvrij starten, draadloos opladen van je smartphone en een navigatiesysteem bij. De topuitvoering “Sky” kost je dan weer minstens € 26.349 en moet het zonder basisdiesel stellen, maar is voorzien van luxe als led-koplampen, elektrisch verstelbare en verwarmbare lederen zetels, een head-updisplay en uitgebreide rijhulp.

De optielijst is beperkt, en varieert naargelang de uitvoering die je kiest. Metaalkleur kost je altijd € 550, in de uitvoering “Twist” kan je kiezen voor een technopakket met navigatie en verbeterde geluidsinstallatie (€1.200), “Urban” maakt ook nog lederen zetels (€ 399) en een dak in contrastkleur mogelijk (€ 599), en “Sky” biedt een panoramisch dak en geventileerde zetels aan (€ 999).

Onze keuze

Hyundai Kona 1.0 T-GDi 120 Twist 6M, met metaalkleur en technopakket: € 22.049

Tweedehands? Bekijk ook onze Hyundai Kona-zoekertjes