Wim Bervoets

26 NOV 2018

Keuzestress: zoveel kost de perfecte Kia Ceed

Op zoek naar een nieuwe auto maar weet je niet waar te beginnen? Dan helpen wij je op weg bij het kiezen van de juiste motor en de juiste versie. Vandaag bekijken we Kia’s grote Golf-concurrent: de Ceed.

20181126183531kiaceed1.jpeg

Koetswerk

Geen driedeursversie meer voor de Ceed, maar wel genoeg alternatieven: in de eerste plaats is er de 4,31 meter lange vijfdeurs, maar sinds kort ook de 4,60 meter lange break, de Ceed SW. Binnenkort worden beide nog aangevuld met een heuse shooting brake. Met een koffervolume van 395 liter voor de vijfdeurs (1.291 liter met de achterbank neer) en 625 liter voor de SW (1.694 liter met de achterbank neer) zet de Ceed de Volkswagen Golf op achtervolgen, en houdt vooral de break de maat van zijn Koreaanse collega, de Hyundai i30.

Ons advies: ga voor de Ceed SW. Hij kost je in de basisuitvoering ‘Must’ amper € 1.200 extra, in de topuitvoering ‘More’ komt er € 1.500 bij. Een verwaarloosbare prijs voor het praktische gebruiksgemak dat je ervoor in de plaats krijgt.

20181126183534kiaceed4.jpeg

Motor

Het motoraanbod is hetzelfde voor de vijfdeurs en de break. Een atmosferische 1.4 van 100 pk vormt de instapbenzinemotor, gevolgd door de 1.0 T-GDi van 120 pk en de 1.4 T-GDi van 140 pk. Er is nog één dieselmotor: de 1.6 CRDi, met 115 of 136 pk. Zijn meerwaarde is voor de meeste particuliere kopers beperkt.

De moeilijkste keuze zal die zijn tussen de 1.0 en 1.4 T-GDi. De kleine driecilinder hoeft in de meeste verkeerssituaties eigenlijk niet onder te doen voor de grotere viercilinder. Toch is die laatste een aangenamere keuze als je vaker met enkele passagiers en bagage rijdt. Een prijsverschil van € 1.000 en een beperkt theoretisch meerverbruik vallen bovendien perfect te verdedigen.

Versnellingsbak

Alle motoren komen standaard met een manuele versnellingsbak, maar op beide dieselmotoren en op de 1.4 T-GDi biedt Kia een automatisch schakelende versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verzetten aan. Die kost je € 1.500 extra, maar doet zijn werk prima. Vooral praktisch wanneer je vaak in fileverkeer zit, maar wat ons betreft een bedrag dat je kunt uitsparen door het bij de manuele bak te houden.

20181126183532kiaceed3.jpeg

Uitrusting

Kia beperkt de uitvoeringen van zijn Ceed tot twee: ‘Must’ en ‘More’. Zoals wel vaker bij Koreaanse merken bepaalt de motor die je kiest vaak al meteen de uitvoering: de ‘Must’-versie is er alleen voor de basismotoren (1.4, 1.0 T-GDi en 1.6 CRDi), terwijl de ‘More’-uitvoering combineerbaar is met alle motoren.

Standaard is de uitrusting naar goede gewoonte bijzonder volledig: de ‘Must’-uitvoering bevat onder meer een snelheidsregelaar, rijstrookhulp en manuele airco. ‘More’ doet er parkeersensoren, een achteruitrijcamera, automatische airco, navigatie en Apple CarPlay bovenop. Het prijsverschil tussen beide versies bedraagt € 3.200.

De optielijst is beperkt tot metaalkleur (€ 550) en een schuifdak (alleen ‘More’, € 850), en enkele pakketten: een navigatiepakket (‘Must’, € 990), rijhulppakket (‘More’, € 1.190), pakket met inductielading en elektrische achterklep (‘More’, € 990 of € 840, afhankelijk van de versnellingsbak) en een designpakket (‘More’, € 990). Wil je je Ceed maximaal uitrusten of wil je een krachtigere motor, dan kies je dus voor de versie ‘More’.

20181126183534kiaceed2.jpeg

Onze keuze

Kia Ceed SW 1.4 T-GDi 140 More 6M, met metaalkleur: € 27.240

Tweedehands? Bekijk ook onze Kia Ceed-zoekertjes

Advertentie
Advertentie
Advertentie