Koetswerk
Elektrische auto’s hoeven er vandaag niet altijd meer futuristisch uit te zien. De eerste generatie Nissan Leaf was dan wel een wat vreemde verschijning, deze huidige is dat veel minder. Met een lengte van 4,49 meter is de Japanse vijfdeurs een klassiekere verschijning die netjes in het Nissan-gamma past.
De Nissan Leaf is trouwens langer dan de 4,27 meter lange Volkswagen e-Golf en laat nipt de 4,47 meter lange Hyundai Ioniq Electric achter zich. Ook de 4,38 meter lange Kia e-Niro is net iets minder lang. De kofferruimte van de Leaf is wat onhandig ontworpen, met een hoge laaddrempel en een rugleuning die neergeklapt geen vlakke laadvloer oplevert. Maar met 385 tot 400 liter (afhankelijk van de uitvoering) is er wel wat ruimte, al doet de e-Niro met 451 liter beter. Kampioen is de Ioniq echter, met 455 liter. De kleinere e-Golf moet met 341 liter natuurlijk achtervolgen.
Motor
Nissan verkoopt zijn elektrische Leaf in twee versies: de gewone versie en de e+. De eerste stelt het met een batterijcapaciteit van 40 kWh en een 150 pk en 320 Nm sterke elektromotor. Die aandrijflijn levert hem een WLTP-rijbereik op van 270 kilometer. Sinds modeljaar 2019 is er echter ook de e+. Die krijgt een grotere batterij, 62 kWh, en een iets sterkere elektromotor: 217 pk en 340 Nm. De Leaf e+ geraakt volgens de WLTP-cyclus 385 kilometer ver. Enkelfasig laden kunnen beide versies tot 6,6 kW, snelladen (aan het CHAdeMO-netwerk) doet de e+ dubbel zo snel: tot 100 kW in plaats van 50 kW.
Wie zich minder zorgen wil maken om rijbereik en laadstops kiest uiteraard beter voor de e+. Die heeft wel een flink hogere basisprijs: € 45.000, tegenover € 38.590 voor de basisversie van de Leaf. Die laatste is dan weer prima geschikt voor wie frequent en makkelijk kan opladen en meestal korte afstanden doet. Temeer omdat de prestaties gelijkaardig zijn: 0-100 km/u in 7,9 seconden, tegenover 7,3 seconden voor de e+.
Uitrusting
Sinds modeljaar 2019 biedt Nissan zijn Leaf nog maar aan in twee uitvoeringen: N-Connecta en Tekna. Standaard is de Leaf al royaal uitgerust, met onder meer rijstrookhulp, dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control, stuurverwarming, zetelverwarming vooraan en achteraan, parkeerhulp, digitale radio, navigatie en Apple CarPlay. De topversie Tekna voegt nog het semi-autonome rijhulpsysteem ProPilot toe, led-koplampen (die zijn standaard op de e+), lederen zetels (kunstleder op de 40 kWh, echt leder op de e+) en een uitgebreidere audio-installatie.
Het prijsverschil tussen de twee uitvoeringen bedraagt € 1.700 voor de 40 kWh en € 2.100 voor de 62 kWh sterke e+. De optielijst is dus flink beperkt: die bestaat uit metaalkleur, led-koplampen (op N-Connecta), zetels uit echt leder (op Tekna 40 kWh), uitgebreide parkeerhulp (op Tekna).
Omdat de basisuitvoering van de Nissan Leaf al zo volledig is uitgerust, zien we weinig meerwaarde in de Tekna-versie. Wij zouden dus kiezen voor de N-Connecta, en die aanvullen met metaalkleur (€ 600).
Onze keuze
Nissan Leaf e+ N-Connecta, met metaalkleur: € 45.600
Tweedehands? Bekijk dan ook onze Nissan Leaf-zoekertjes