Koetswerk

De Toyota C-HR debuteerde eind 2016 en wist meteen zijn aandacht te trekken door zijn opvallende looks. Met een lengte van 4,36 meter neemt hij plaats in Toyota’s SUV-gamma onder de RAV4, en concurreert hij onder meer met de Nissan Qashqai. De moderne, scherpe stijl wordt gesmaakt door het publiek, maar brengt wel enkele nadelen met zich mee: achteraan kijk je als passagier uit op de dikke C-stijl, en met 377 liter doet het koffervolume onder voor de concurrentie. Ook de moduleerbaarheid beperkt zich tot de basics.

Motor

Bij de C-HR kan je maar kiezen uit twee motoren. Diesels zijn er niet, wel een hybride. Een klassiek exemplaar, zoals bij alle Toyota’s (al heeft de Prius ook een plug-inversie), en dus niet-oplaadbaar. De 1.8 van 122 pk belooft een verbruik van 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 86 g/km. Het alternatief is een 1.2 turbobenzine van 116 pk.

Tenzij je gefocust bent op een laag verbruik, is de klassieke benzinemotor de betere keuze van de twee. Hij is niet alleen soepeler, maar ook aangenamer en beter gedempt. Zijn gemiddeld verbruik en zijn CO2-uitstoot liggen met 5,9 l/100 km en 135 g/km wel hoger, zeker wanneer je voor de Multidrive S kiest, de continu variabele automaat (6,7 l/100 km en 152 g/km).

Versnellingsbak

De Multidrive S op de 1.2 is een continu variabele transmissie en de enige mogelijkheid als je vierwielaandrijving wilt. Het alternatief, met voorwielaandrijving, is een manuele versnellingsbak met zes verzetten. De hybride 1.8 is alleen gekoppeld aan een continu variabele transmissie. De CVT werkt goed bij een rustige rijstijl, maar heeft met het zogenaamde “koffiemoleneffect” een heel ander karakter. Onze voorkeur gaat uit naar de manuele bak.

Uitrusting

De C-HR volgt de Japanse traditie om de optielijst te beperken en de standaarduitrusting dus uitgebreid te maken. De SUV heeft zes uitvoeringen: C-Ity, C-Enter, C-Lub, C-Ult, C-Hic en C-Business Plus, die op zakelijke rijders mikt. De prijzen beginnen vanaf € 22.830 en het verschil tussen de uitvoeringen bedraagt telkens ongeveer € 2.000.

De basisuitvoering C-Ity, die alleen combineerbaar is met de 1.2, beschikt onder meer over automatische koplampen, rijstrookhulp, een adaptieve snelheidsregelaar en manuele airco, maar doet het zonder zaken als touchscreen voor het infotainmentscherm en audiobediening op het stuur. Die tref je wel een niveau hoger aan bij de C-Enter, die meteen het volledige motoraanbod beschikbaar maakt.

De C-Lub-uitvoering vinden we interessanter: hij is iets mooier aangekleed en telt zetelverwarming, een achteruitrijcamera, een elektrisch verstelbare lendensteun en digitale radio tot zijn standaarduitrusting. C-Ult en C-Hic voegen nog led-koplampen toe, een dodehoekwaarschuwing, uitgebreide parkeerhulp, terwijl hun onderlinge verschillen beperkt blijven tot de aankleding.

Wij zouden dus voor de C-Lub-uitvoering gaan en die aanvullen met metaalkleur en het JBL Premium Sound System-pakket, dat een uitgebreidere audio-installatie en navigatie omvat. Wie wil, kan met zorgvuldig vergelijken nog het Technology Pack toevoegen (met led-verlichting en uitgebreidere rijhulp) en daarmee nog iets onder de prijs van een C-Ult blijven, die dat pakket standaard heeft.

Onze keuze

Toyota C-HR 1.2 Turbo C-Lub 6M, met metaalkleur (€ 260) en JBL Premium Sound System-pakket (met onder meer navigatie, € 1.765): € 29.215

Tweedehands? Bekijk ook onze Toyota C-HR-zoekertjes