20191002075414vwt-cross1.jpg

Koetswerk

Geen hoofdbrekens hier: de T-Cross dwingt je niet om tussen verschillende koetswerkversies te kiezen. In tegenstelling tot zijn grote broer T-Roc komt er geen cabrioversie. En net zoals de Polo die als technische basis voor hem heeft gediend, bestaat de T-Cross ook niet als driedeurs. In vergelijking met die laatste plaatst de T-Cross zijn inzittenden wel 10 centimeter hoger. Dat levert een rechte rijhouding op, een eenvoudige instap en een goed zicht naar voren.

20191002075414vwt-cross2.jpg

Motor

De T-Cross heeft een benzinedriecilinder 1.0 TSI die alom gekend is van bij de VW-groep. Hij is er in twee vermogensversies: 95 of 115 pk. Volkswagen biedt ook een dieselblok aan (1.6 TDI met 95 pk) voor kilometervreters en stoffeerde de catalogus verder met een benzineviercilinder 1.5 TSI van 150 pk voor de meest veeleisende bestuurders. Maar goed, gezien het ‘stadse’ karakter van de T-Cross zouden wij voor de 1.0 TSI gaan.

20191002075415vwt-cross6.jpg

Versnellingsbak

Met de minst gespierde 1.0 TSI moet je genoegen nemen met de manuele vijfversnellingsbak. De 1.0 TSI met 115 pk biedt niet alleen wat meer reserves maar laat je standaard ook genieten van een manuele zesbak en biedt als optie de DSG-7 met dubbele koppeling (1.415 euro). Alweer zouden we gezien het stadsgerichte karakter van de T-Cross kiezen voor deze automaat die de linkerkuit een pauze gunt in files, zelfs al schokt hij een beetje bij stapvoets rijden.

20191002075416vwt-cross12.jpg

Uitrusting

Volkswagen biedt zijn T-Cross aan in drie versies: T-Cross, Life en Style. De instapper heeft al een volledige veiligheidsuitrusting (met onder meer een automatische stadsremfunctie met voetgangerdetectie, spoorassistentie en dodehoekwaarschuwing). Deze versie geniet standaard ook al de verschuifbare achterbank, die praktisch kan zijn bij het gebruik. Toch vallen nog een paar lacunes te betreuren (geen airco, stalen velgen enzovoort). Daarom kies je beter voor de tweede lijn Life, die deze lacunes ondervangt en bovendien een paar praktische extraatjes brengt (zoals een in de hoogte verstelbare koffervloer). Daarnaast krijg je pas vanaf dit niveau toegang tot bepaalde optiepacks (met een in de eerste plaats esthetische inhoud) die niet compatibel zijn met de instapversie. De topvariant Style is uiteraard nog verleidelijker, maar is wel nog eens 1.515 euro duurder.

20191002075416vwt-cross3.jpg

Onze keuze

Een Volkswagen T-Cross 1.0 TSI 115 met de DSG-automaat met dubbele koppeling, uitrustingsniveau Life en metaalglanslak (495 euro), het Urban-pack (940 euro) en handenvrijsleutel (375 euro): 25.980 euro.

Tweedehands? Bekijk dan ook onze Volkswagen T-Cross-zoekertjes.