Kleintje wordt groot
De zaken gaan goed bij Kia. In België, maar ook in de rest van de wereld, nemen alle marktaandelen toe. Ondanks een moeilijke economische context en dalende markt slaat Kia hard toe, vooral in Europa. De ambities zijn ook torenhoog: de constructeur hoopt op middellange termijn 500.000 wagens te verkopen per jaar, tegenover 350.000 stuks vandaag. De middelen voor dat succes: een fris gamma waaronder deze Cee’d, die een outsiderrol vervult op een lucratieve markt.
Een Cee’d, wat is dat?
Om te overtuigen gaat het er vooral om gewapend te zijn met goede producten. Hoe profileert de Cee’d zich? De afmetingen bedragen 4,31 meter in de lengte, 1,47 meter in de hoogte en 1,78 meter in de breedte. Dat is vrij genereus: een Golf is 10 cm korter. Dat verklaart de uitstekende ruimte in het interieur en de ruime koffer van 380 liter. De Citroën C4 heeft op dat vlak wel nog altijd een voordeel.
Sexy kleine
Niemand twijfelt eraan dat Peter Schreyer, de hoofddesigner van Kia, getalenteerd is. Het volstaat om een blik te werpen op deze Cee’d om daarvan overtuigd te worden: een dreigende blik, een laag en breed silhouet (zelfs al spreken de afmetingen deze indruk tegen) en gespierde flanken. De eerste Kia Rio, even harmonieus als een priester in een rok, ligt ver achter ons. Je zou zelfs kunnen zeggen dat deze Cee’d zijn tweelingzusje, de meer gekunstelde Hyundai i30, in de schaduw stelt.
Verschillende formules
Net als bij de vorige Cee’d worden verschillende varianten voorgesteld. Behalve de hatchback waar je nu naar kijkt, heeft Kia al de (zeer geslaagde!) break voorgesteld die de pompeuze naam Sport Wagon draagt. En dan volgt nog de erfgenaam van de Pro_cee’d, een gespierde coupé zoals we die graag zien. Er wordt zelfs gefluisterd dat er misschien een sportversie afgeleid wordt. We wachten vol ongeduld af…
Technologie
Om door te breken op de markt van de compacte berlines, moet je over goede uitrusting beschikken. Kia blijft niet achter: een verfijnde klimaatregeling, variabele stuurbekrachtiging, iPod-, USB- en Bluetooth-verbindingen, een waarschuwing voor wegmarkeringen en een achteruitrijcamera. Gezien het pover zicht naar achteren is dat laatste systeem zeker geen overbodige luxe.
Vier motoren
Kia hinkte vroeger achterop op zijn concurrenten wat de motoren betreft. Maar de droevige periode van de kleine, holle en ruwe benzinemotoren is voorbij. Tegenover de concurrentie is het motorenpalet niet zo ruim, maar beperkt tot het strikte minimum. Het benzinegamma begint met de MPI (100 paarden, 130 g CO2/km, 5,6 l/100 km) en eindigt met de 1.6 GDI met directe injectie (135 pk, 119 g CO2/km, 5,2 l/100 km).
Bij de diesels omvat het gamma de 1.4 CRDi (90 pk, 105 g CO2/km, 4 l/100 km) en de 1.6 CRDi met variabele inlaat (110/128 pk, 97 g CO2/km, 3,7 l/100 km). Zowel voor de diesels als de benzines geldt vreemd genoeg dat het verbruik daalt als het vermogen stijgt. We merken ten slotte op dat een automaat met dubbele koppeling beschikbaar is met de 1.6 GDI.
Klaar voor een ritje?
Nu we de Cee’d hebben voorgesteld, is het tijd om op de weg te rijden. Van in het begin waarderen we de goede rijpositie, de uitstekende afwerkingskwaliteit en vooral het ruime interieur zowel vooraan als achteraan. De afmetingen zijn daar uiteraard niet vreemd aan.
Bij een soepele en ontspannen rijstijl waarderen we de uitstekende geluiddemping en het goede comfort. De motoren getuigen van soepelheid (de benzinemotoren iets minder) en worden standaard gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak die heel aangenaam is om te bedienen. We blijven nog even bij de motoren: uiteindelijk trekt de 1.4 CRDi zich goed uit slag met zijn soepel- en gewilligheid. Dit kleintje lijkt veel grotere longen te hebben dan zijn magere cilinderinhoud doet vermoeden.
Minder lovend zijn we over de 1.6 GDI, waarvan het karakter gebukt gaat onder het bovengemiddeld hoge gewicht: hol bij middelmatige toerentallen, flauw bij klimmen in de toeren en qua geluid. Met de optionele automaat wordt het wel een gerechtvaardigde keuze. Die getuigt van veel kwaliteiten en schakelt zacht en snel tussen de verzetten.
Maar…
Verhoog het tempo en het weggedrag van de Cee’d valt uit de toon. De banden lopen achter de feiten aan, het chassis heeft moeite om de vele koetswerkbewegingen onder controle te houden en het ESP is radeloos: dat maakt de Cee’d niet zo aangenaam bij een sportieve rijstijl. Ondanks zijn sportieve look moet je Cee’d vooral zien als een rustige, brave berline. Laten we hopen dat de mogelijke sportversie aandachtig onder handen wordt genomen.
De prijzen
De kwaliteit van de Zuid-Koreaanse producten stijgt pijlsnel. Dat merk je achter het stuur maar ook als je de prijslijst bekijkt. Met een prijs van 16.490 euro voor de basisbenzine is de Cee’d niet langer de zeer concurrentiële compacte auto. Er worden vier afwerkingsniveaus aangeboden: Access, Lounge, Fusion en Sense, allemaal correct uitgerust. De prijzen van de diesels schommelen tussen 18.290 euro en 26.590 euro voor de 1.6 CRDi met automaat. Dé troef van Kia blijft de garantie van 7 jaar of 150.000 km.