Je moet al een geoefend oog hebben om de HYbrid4 te onderscheiden van zijn conventionele zusje dat in 2009 verscheen. Aan de buitenkant maken alleen enkele discrete logo’s, chroomaccenten en een spoiler bovenaan de kofferklep het verschil. Het interieur is nauwelijks anders: de versnellingspook en dat is het ongeveer. Technisch wordt het veel interessanter, want er is keuze tussen de zeer klassieke 2.0 HDi FAP met 163 pk die op vooras rust en de elektromotor met 37 pk en zijn randapparatuur (zoals de batterijen) aan de achteras.
Deze originele inplanting maakt vierwielaandrijving mogelijk en heeft heel wat voordelen. Zonder mechanische verbinding blijft de interieurruimte behouden want de vloer moest niet verhoogd worden voor een transmissietunnel. Economisch gezien is het nog interessanter aangezien deze lay-out met om het even welke verbrandingsmotor gebruikt kan worden en de achterste aandrijfeenheid op verschillende platformen (zoals de Citroën DS5) gelegd kan worden. Ze zijn helemaal niet gek, bij Peugeot.
Teleurstellende versnellingsbak
Het dieselblok wordt gekoppeld aan een gerobotiseerd zesversnellingsbak, die erg ontgoochelt in vergelijking met de versnellingsbakken met dubbele koppeling aangezien je bij elke schakelwissel voelt dat de kracht onderbroken wordt. Peugeot heeft het probleem proberen op te lossen in de HYbrid4 elke herneming een boost te geven met de elektromotor, maar dat voltstaat helaas niet.
De interactie tussen de twee motoren gebeurt een vrij doorzichtige en soms verrassende manier. De versnellingspook heeft vier posities (R of achteruit, Neutraal, Automatisch of Sport)en is moeilijk te bedienen zonder precieze vergrendeling en met alleen op het instrumentenbord een indicatie van de positie. Als je het contact aanzet, treedt de verbrandingsmotor nog niet in werking, wat de indruk wekt dat de auto niet klaar is om te vertrekken.
Overtuigend?
De automatische parkeerrem “hapert” een fractie van een seconde voor de wielen te deblokkeren. Kortom, je kunt beter eerst uitzoeken hoe alles werkt. Vertrekken gebeurt meestal op de elektromotor, maar niet in alle omstandigheden. De inschakeling van de verbrandingsmotor en de tussenkomst van het start-stopsysteem verlopen vrij discreet, maar de reacties van de gerobotiseerde versnellingsbak vallen vaak uit de toon.
We beroeren het gaspedaal en plots begint de HDi te brullen en dringt zijn gekletter door tot in het interieur. We begrijpen de logica van het beheer niet echt... De elektromotor komt tussen bij het veranderen van versnelling, bij acceleratie (maar niet boven 120 km/u) of bij gebrek aan grip (wat we op een besneeuwde lentedag in Henegouwen uitstekend konden voelen). Bij courant gebruik (zoals het onze) met een combinatie van stadsverkeer en veel autosnelwegkilometers moeten we toegeven dat deze ingewikkelde technologie nauwelijks rendeert.
200 pk?
Bij strikt stedelijk gebruik zou de hybridetechnologie het verbruik aanzienlijk verminderen, maar wij haalden zeven liter per honderd kilometer, wat niet geniaal te noemen is. We kunnen wel stellen dat dit voor een cross-over met 200 pk relatief correct is. Laten we een kat een kat noemen: de 3008 is niets meer dan een verhoogde break en we zoeken nog altijd naar de aangekondigde 200 pk. Je zou denken dat ze elkaar afwisselen en nooit samenwerken.
Ooit deed een cijfer van 200 paarden dromen, maar dat is niet langer het geval. Dit gezegd zijnde, is de 3008 wel heel aangenaam in gebruik en eens je het gewoon bent, waardeer je ook de enorme motorrem door de recuperatie van energie die de batterij herlaadt. Je rijdt ook rustig om de passagiers de onaangename schakelovergangen te besparen. In de uitstekende zetels zit je comfortabel, maar je vraagt je af waarom er zo weinig nagedacht is over de ergonomie van het dashboard, waar veel bedieningsknoppen slecht geplaatst zijn. De afwerking is correct, er zijn geen parasietgeluiden.
Kan de 3008 HYbrid4 overtuigen? Aan jou om te beslissen in functie van jouw groene gedachtengoed en het gebruik dat je ervan verwacht, maar weet dat jouw keuze zwaar zal doorwegen op de aankoopfactuur.