Bruno Wouters

20 APR 2012

Maxiscooter met GT allures!

 

In 1993 bracht Piaggio de Hexagon op de markt, en dat was meteen de lancering van de GT scooter. Een succesverhaal dat werd verlengd met de X9,X8 en Evo, samen goed voor een verkoop van meer dan 400.000 exemplaren. De jaren staan echter niet stil, en het werd tijd om met een nieuw en modern model op de proppen te komen, de X10. Bij de ontwikkeling van deze nieuwe scooter werd in het bijzonder aandacht besteed aan veiligheid, comfort, rijplezier, prestaties, design en uitrusting.

 

Met dit nieuw product legt Piaggio de lat hoog, de X10 is heel design in combinatie met een pak hoogtechnologische uitrustingen. Het resultaat is een luxueuze maxiscooter, LED daglichten inbegrepen en brede en transparante knipperlichten. Ook de achterlichten kregen een mooi en geslaagd design dat bijdragen aan de vloeiende en uitgerekte lijn van de X10. Onder de vele verfijnde gimmicks van de X10 merken we ook de geslaagde en elegante deflectoren in rubber op. Deze passen niet alleen mooi in het plaatje op esthetisch vlak, maar bieden ook de nodige bescherming. Dankzij de afmetingen van de X10 (met een wielbasis van 1640 mm) staat de X10 ook garant voor het nodige comfort. Voor de piloot staat het zadel op een hoogte van 760 mm, voor de passagier komt daar 10 cm bij, en is goed voor een total lengte van 820 mm.  

Ruimte

Onder het zadel is een opbergruimte van maar liefst 52 liter, meer dan genoeg om er twee integrale helmen in op te bergen. Voorin zijn er dan ook nog eens drie individuele opbergvakken, samen goed voor een totale inhoud van 5 extra liter. Op de centrale console zijn er dan nog eens twee opbergvakjes, voorzien van een 12V stekker en de mechanische bediening van het zadel en de benzineklep, voor het geval dat de elektrische bediening het zou laten afweten. Onder het dashboard, aan beide kanten onder het stuur, zijn er nog twee opbergvakjes, in dit geval wel zonder slot. Het dashboard is voorzien van een grote en cirkelvormige verlichte kilometer en toerenteller, met ingebouwde stand van de tankinhoud en buitentemperatuur. Tussenin deze twee tellers zit een groot en blauw verlicht LCD scherm met weergave van het gemiddeld en actueel verbruik, gemiddelde en maximum snelheid, temperatuur, trips, batterijspanning, en voor enkele modellen ook de motorinstelling en elektrische instelling van de schokdemper voor de 500 cc.

Uitgebreide uitrusting  

Bovenop het LCD scherm staan er ook nog een dozijn verklikkerlichtjes zoals de stand van de koplamp, knipperlichten, brandstofreserve, oliedruk, ABS, ASR, anti-diefstal, of de melding van een of ander probleem met de motor of injectie. Alle bedieningsknoppen op het stuur zijn ook voorzien van een verlichting, wat een première is in dit segment. Niet echt noodzakelijk, maar toch een leuke attentie. Tussen de eerder "ongebruikelijke" bedieningsknoppen merken we aan de rechterkant ook een knop op dat toelaat om de "Eco" mode in te schakelen, een instelling dat volgens Piaggio moet toelaten om 4 tot 5% brandstof uit te sparen. Op de 500 versie zijn er naast het contactslot ook nog twee knoppen voor de instelling van de achterste schokdemper. De X10 is verkrijgbaar in drie versies (125, 350 en 500 cc) en twee niveau's van afwerking. Voor de 500 cc is enkel de "Exclusive" uitvoering mogelijk, maar daar zit standaard wel de ABS en ASR systemen bij. 

Drie cilinderinhouden, twee uitvoeringen

We hebben met de X10 kennis mogen maken in de straten van Parijs, en hadden een 125 cc en een 350 cc ter beschikking, beiden in "Exclusive" uitvoering. Buiten de uitlaat, carter en achterste verticale schokdempers voor de 500 cc zijn de verschillende X10 modellen moeilijk van mekaar te onderscheiden. De afwerking en de uitrusting van zijn dus van toepassing op de alle modellen. Zoals we het van de vorige "X" modellen al gewoon waar geraakt is ook deze X10 een heel gastvrije  en comfortabele scooter, en ondanks zijn ruime afmetingen is het helemaal geen probleem om bij het rood licht voet aan de grond te kunnen zetten. Met een gewicht van 187 kg en een vermogen van 15 pk moeten we van de 125 cc niet teveel verwachten bij het optrekken aan dat rood licht, maar toch is het ruim voldoende voor het stadsverkeer. Op de snellere ringwegen komt hij echter wel een beetje tekort. Een ander minpuntje van het kleinere model is het feit dat de monocilinder vaak aan 7.000 tr/min draait, of zelf 9.000 tr/min bij de acceleraties.

Overtuigende X10 350ie

Met de 350 hebben we van al die zaken helemaal geen last. Zijn moderne motor is een geslaagde combinatie van zuinigheid en prestaties. Dankzij zijn 33 pk stuwt hij met het nodige pit de 200 kg van dit model vooruit. De reactiviteit van de gashendel is precies en direct, en we hebben op een glad wegdek de vlotte interventies van het ASR systeem op prijs kunnen stellen. De doeltreffendheid van dat ASR systeem is geruststellend, en toont duidelijk aan dat Piaggio een scooter op de merkt heeft willen brengen om een zo breed mogelijk publiek aan te kunnen spreken. Een intelligente aanpak en ongetwijfeld een grote stap in de juiste richting als het op veiligheid aankomt.

Voor iedereen

In datzelfde veiligheidsopzicht is de X10 ook voorzien van een remsysteem met ABS. Op de remkracht van de X10 hebben we helemaal niets op aan te merken, en zal voor de overgrote meerderheid voldoende zijn. Op het vlak van comfort lost de X10 ook alle verwachtingen in, en dat onder alle omstandigheden. Per slot van rekening is voor ons de 350 cc versie de meest overtuigende versie. De prestaties van de 125 cc beperken zijn gebruik tot het stadsverkeer, daar waar gewicht en afmetingen niet echt zijn grootste kwaliteiten zijn. De X10 zal beschikbaar zijn vanaf juni, met een prijskaartje van 4.769€ (125cc standaard) tot 7.619€ (500 Exclusive). De 350 Exclusive zou 6.799€ moeten kosten.

Advertentie
Advertentie
Advertentie