De Bourgogne ligt de KIA’s Pro Cee’d Silhouetten duidelijk goed, want ze behaalden er hun eerste overwinning en scoorden zelfs een prachtige dubbel in de eerste race. De tweede werd gewonnen door de BMW van KS Motorsport voor de regerende kampioen, de Renault Mégane. Voeg daar nog de twee pole positions van de Jaguar en het uitstekende optreden van de Audi en Mazda aan toe, en de conclusie is snel getrokken: de plaatsen vooraan in de Belgian Touring Car Series 2009 worden duur… en daar zal niemand over klagen. Leve de volgende afspraak in Zolder!

Bij de start van de eerste race bewijst Jérôme Thiry op de best mogelijke wijze dat zijn prestaties in de kwalificaties geen toeval waren. De kampioen van 2005, aan het stuur van de Jaguar die deze keer aangedreven wordt door een 3,2 liter, rijdt een voorsprong van 3 seconden bij elkaar op een groepje aangevoerd door Iain Dockerill (KIA) voor Tony Samon (Mazda), Steve Vanbellingen (BMW) en Frédéric Bouvy (Renault).

Het uitrukken van de safety-car in de 11de ronde na de crash van de Honda van Christophe Daerden zorgt voor een hergroepering vooraan. Maar, wanneer het veld weer losgelaten wordt, neemt Jérôme Thiry weer voorsprong, ondanks de dreiging die hem boven het hoofd hangt, want op dat moment heeft hij al een joker verspeeld door onder de normtijd te duiken. De Fransman Tony Samon, minder vertrouwd met de spelregels in de BTCS, laat zich twee keer vangen en krijgt een drive through, waardoor hij naar de 7de plaats tuimelt.

Zoals wel vaker verloopt de pitstop uitstekend bij Delahaye Racing, waardoor Christian Kelders als leider weer op de piste komt, voor Raf Vanthoor (KIA), Jean-Jacques Smits (Jaguar) en Philippe Stéveny (KIA). Ruben Maes (BMW) rijdt op de 7de plaats nadat hij een drive through kreeg wegens het breken van de opgelegde normtijd.

Philippe Stéveny en Raf Vanthoor gaan erg hard met de snelle KIA’s. Ze naderen zienderogen op Christian Kelders en komen in de 44ste ronde in zijn spoor. Het is een prachtig spektakel om de twee Pro Cee’ds en de Mégane te zien strijden op de lange rechte lijn voor de pitlane. In de remzone voor de Villeroy legt Philippe Stéveny zijn wil op aan zijn teamgenoot. De race is gestreden: de leiders rijden stelselmatig weg van hun laatste bedreiging, die op zijn beurt meer onder druk komt van Renaud Derlot. De Fransman rijdt sterk met de Mazda RX8 en nadert op de leider in het kampioenschap. In de allerlaatste ronde zet hij een aanval in op de derde plaats: « Een toffe race. Dit is echt een sympathiek kampioenschap, al is het wel even wennen aan enkele bijzonderheden, zoals die normtijd, » vertelt Derlot, die op het podium mag samen met de twee formaties van KIA. Bij Chad Racing is de sfeer natuurlijk geweldig na de dubbel voor KIA: « Deze overwinning is de mooiste bekroning voor het ganse team, » vertelt Iain Dockerill, even gelukkig als teambaas dan als piloot. « De problemen die we in Francorchamps hadden, zijn opgelost. Het seizoen begint pas en dit is een veelbelovend resultaat voor de resterende wedstrijden.»

Achter het leidende viertal redt Nicolas De Crem in extremis de 5de plaats, nadat Ruben Maes een tweede drive through moet maken. Verder volgen Jean-Jacques Smits en Arnaud Gomez, weer de snelste in de klasse S2 samen met Michael Schmetz ; de piloten van Gomez Compétition kloppen Armand Fumal-Maxime Soulet en Grégory Servais-Loïc Fontaine, auteurs van een sterke wedstrijd.

In T3 winnen Eric Qvick en Frédérique Jonckheere met hun BMW voor de SEAT van Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy en de andere M3 van Stanny Linnertz en Hakim Ouasimmi. In T2 worden Michel Plennevaux en Guy Katsers (Alfa Romeo) beloond. Ze winnen het spannende duel van Bernard André en Gérard Arbaud (Honda). Het podium wordt vervolledigd door Laurent Culot en Philippe Bonneel (Renault Clio).

Steve Vanbellingen had het beloofd…

Op de startgrid van de tweede race geen spoor van de KIA van Vanthoor-Van Hooydonk. De transmissie blijkt stuk. De broer is blijkbaar wel in topvorm, want Philippe Stéveny neemt de leiding, voor Walter Cleynhens, gestart vanop de pole met de Jaguar X-Type. Ruben Maes heeft echter geen zin om te wachten: « We zullen zwaar aanvallen. Steve heeft beloofd te winnen en ik moet de wagen in mijn relais in een goede uitgangspositie brengen, » voorspelde Ruben voor hij in de BMW M3 stapte.

Inderdaad, de piloot van KS Motorsport neemt al vroeg de leiding in de wedstrijd. Hij neemt voorsprong op Nicolas De Crem en Philippe Stéveny. Die moeten rekening houden met een derde rivaal die in topvorm is, want Renaud Derlot wil de tijd die hij in een moeilijke eerste ronde verloor weer goed maken. Helaas komt er vroegtijdig een einde aan deze mooie strijd. In de 29ste ronde komen de KIA en de Mazda met elkaar in aanrijding in de remzone op het einde van de rechte lijn. De eerste kan verder, maar de Mazda moet opgeven met een gebroken achterwielophanging.

Bij het begin van de pilotenwissels ziet het er uitstekend uit voor de BMW M3… die reglementair wel 35 seconden extra moet stilstaan in de "stop & go" zone. Wanneer Steve Vanbellingen op de piste komt, zit hij vlak in het spoor van… Frédéric Bouvy, die al een paar ronden probeert de maat te nemen van een erg strijdlustige Julien Schroyen. Door het uitrukken van een veiligheidswagen naar aanleiding van een zware aanrijding tussen de SEAT van Philippe Van Riel en de Honda van Bernard André in de snelle bocht van Pouas, worden de verschillen kleiner. Bij de herneming gooit Julien Schroyen al zijn kracht in de strijd, maar hij wordt twee keer verrast door de normtijd. De drive through ruïneert natuurlijk de winstkansen van de Audi A4.

Het gaat nog tussen de kampioen van 2008, Frédéric Bouvy, en zijn voorganger Steve Vanbellingen. Bij het dubbelen wisselt de voorsprong tussen een en drie seconden, maar in de slotronde waagt de BMW-piloot een ’alles of niets’ aanval in de beroemde linkse: « Frédéric kwam een beetje te breed uit de bocht en ik liet die kans niet liggen,» vertelt Steve, erg gelukkig met zijn tweede overwinning van 2009. Stéveny-Dockerill vervolledigen het podium voor De Crem-Schroyen, Moonens-Redant en Franchi-Vannerum.

Achter de zes S1 Silhouetten, neemt de BMW van Eric Qvick en Frédérique Jonckheere de maat van de Touring Cups van S2, die wel bijdragen tot de spanning. Maxime Soulet, die al vroeg een drive through kreeg omdat hij de piste wat te breed had gemaakt, komt nog als een speer terug op Arnaud Gomez en Vincent Radermecker, die nochtans ook niet stil staan. Het speerpunt van Streetmachine gaat hen zelfs voorbij, maar helaas gaat zijn ploegmaat Armand Fumal vervolgens in de fout op het einde van de rechte lijn. Omdat een leegloper Michael Schmetz tot een bijkomende pitstop dwingt, ligt de weg helemaal open voor Ronnie Latinne, die het uitstekende werk van Vincent Radermecker kan bekronen.

Pierre-Yves Rosoux en Christophe Geoffroy zijn de snelste vertegenwoordigers van SEAT voor Pilou Corthals en Fabien Barthez, de bekende doelman die heel degelijke chrono’s rijdt. De klasse T2 wordt opnieuw gewonnen door de Alfa Romeo van Michel Plennevaux en Guy Katsers, voor wie de Trophée de Bourgogne een heuse triomftocht is geworden.


Klassement – race 1 : 1. Stéveny-Dockerill (KIA Pro Cee’ed Silhouet) 61 ronden in 1h30.45.607 ; 2. Vanthoor-Van Hooydonk (KIA Pro Cee’d Silhouet) op 11.580 ; 3. Derlot-Samon (Mazda RX8 Silhouet) op 24.549 ; 4. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 25.348 ; 5. De Crem-Schroyen (Audi A4 Silhouet) op 34.700 ; 6. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) op 35.614 ; 7. Smits-Cleynhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) op 1.07.007 ; 8. Schmetz-Gomez (Touring Cup) op 1 ronde, 1ste S2 ; 9. Fumal-Soulet (Touring Cup) ; 10. Servais-Fontaine (Touring Cup) ; 11. Latinne-Radermecker (Touring Cup) ; 12. Qvick-Jonckheere (BMW M3), 1ste T3 ; 13. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon) op 3 ronden ; 14. Linnertz-Ouassimi (BMW M3) ; 15. Den Boer-Rijnbeek (BMW 120d)... 20. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156) op 4 ronden, 1ste T2 ; enz.

Klassement – course 2 : 1. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouet) 63 ronden in 1h31.14.896 ; 2. Bouvy-Kelders (Renault Mégane) op 00.568 ; 3. Stéveny-Dockerill (KIA Pro Cee’d Silhouet) op 15.178 ; 4. De Crem-Schroyen (Audi A4 Silhouet) op 28.443 ; 5. Moonens-Redant (BMW M3 Silhouet) op 48.101 ; 6. Franchi-Vannerum (Jaguar X-Type Silhouet) op 1 ronde ; 7. Qvick-Jonckheere (BMW M3), 1ste T3 ; 8. Smits-Cleyhens-Thiry (Jaguar X-Type Silhouet) op 2 ronden ; 9. Radermecker-Latinne (Touring Cup), 1ste Touring Cup ; 10. Rosoux-Geoffroy (SEAT Leon), op 3 ronden ; 11. Gomez-Schmetz (Touring Cup) ; 12. Corthals-Barthez (SEAT Leon) ; 13. Linnertz-Dallemagne (BMW) ; 14. Den Boer-Rijnbeek (BMW 120d) ; 15. Min,ette-Capocci (SEAT Leon)… 17. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156) op 5 ronden, 1ste T2 ; enz.

Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Kelders 65 ; 2. De Crem-Schroyen 58 ; 3. Vanbellingen-Maes 56 ; 4. Smits-Cleynhens-Thiry 40 ; 5. Stéveny-Dockerill 35 ; 6. Gomez-Schmetz 33 ; etc. (meegedeeld/foto: Georges de Coster)