Ruben Maes en Steve Vanbellingen hebben de tweede race van het buitenlandse verplaatsing van de BTCS in Dijon, op hun naam geschreven. Het KS Motorsport-duo stuurde de BMW Silhouette naar een hard bevochten zege, terwijl teamgenoten Bert Redant en Werner Moonens mooi vijfde werden. In de eerste reeks moest KS Motorsport met pech en enkele drive & trough afrekenen en meer dan een zesde plek zat er voor Steve Vanbellingen en Ruben Maes niet in. Bert Redant en Werner Moonens raakten in een aanrijding betrokken en scoorden geen punten. 

De kwalificaties

Tijdens de strijd tegen de chrono bewezen de troepen van KS Motorsport eens te meer dat ze de oefening onder de knie hebben. Steve Vanbellingen en Ruben Maes werden derde in de eerste reeks, terwijl de BMW van Redant-Moonens mooi zesde werd. In de tweede reeks ging het dan ... te snel.
“Ruben dook onder de normtijd en dus moesten we voor de tweede race op zondag 20 plaatsen verder achteraan starten”, legt Steve Vanbellingen uit. “De normtijd is een minimum waaronder je niet mag gaan met als opzet om de escalatie van de ontwikkeling van de wagens in de hand te houden en zodoende ook het kostenplaatje te beheersen. An sich niet slecht, maar ditmaal was het niet in ons voordeel.”
Redant-Moonens doken niet onder de normtijd en werden opnieuw zesde.

De races

Werner Moonens nam een prima start maar raakte jammer genoeg in een aanrijding betrokken, waardoor zijn kansen en die van zijn teammaat Bert Redant meteen gehypothekeerd werden. “Ik volgde Steve goed, maar bij het dubbelen van een achterblijver liep het jammer genoeg fout”, doet Moonens zijn verhaal. “Meer dan aankomen zat er voor ons niet meer in, jammer maar helaas.”
’s Namiddags ging het beter en met een mooie zesde plek scoorde het duo opnieuw kostbare punten in de strijd om het kampioenschap.

Voor Steve Vanbellingen en Ruben Maes was de eerste race een vervolg op de tweede kwalificatie, met de normtijd in de hoofdrol.
Steve Vanbellingen: “Ruben moest maar liefst tweemaal voor een drive-through naar binnenkomen, vanwege de ... normtijd. Bovendien hebben wij nog altijd een bijkomende straf van 35” tijdens de race zelf omdat we een te snel zouden zijn als rijderduo. En uiteindelijk werden we zesde op ... 35”. Reken zelf maar even uit.”

Maar enkele uren later konden Maes en Vanbellingen zich dan revancheren. Ruben Maes nam een uitzonderlijk knappe start en reed in een mum van tijd naar de leiding. Steve Vanbellingen rolde na de rijderwissel en de straf van 35” opnieuw het hele veld op, om op één ronde van het einde Fred Bouvy, de BTCS-kampioen, zo zeer onder druk te zetten dat hij in de fout ging. “Ik ging er meteen langs en kon ik een verdiende en hard bevochten zege op ons palmares bijschrijven.”

Afspraak voor de volgende race op 16 en 17 mei op Circuit Zolder, voor alweer het derde weekend van de BTCS.