Jean-Francois Christiaens

20 MRT 2018

Kia K900: de Koreaanse S‑Klasse

Kia geeft de eerste beelden vrij van zijn nieuw vlaggenschip, de K900. Die limousine moet het op de Amerikaanse markt opnemen tegen de referenties in het genre en wordt officieel voorgesteld op het salon van New York.

Stilistisch is het niet eenvoudig om op te vallen met een klassieke berline. Deze K900 doet dat met zijn radiatorrooster, dat 176 kleine (namaak)diamanten bevat. Dat wordt geflankeerd door koplampen met een nieuwe, tweelagige lichtsignatuur die zijn intrede moet doen in het Kia-gamma.

3,10 meter

Kia geeft nog geen exacte cijfers op, maar zegt wel dat de K900 op een 3,1 meter lange wielbasis staat om een “comfortabele” ruimte achteraan te bieden. Daardoor past de K900 tussen de Mercedes S-Klasse met korte (3,04 meter) en lange wielbasis (3,17 meter).

Maurice Lacroix

Aan boord krijgt de K900 een nieuwe “man-machine”-interface, waardoor schakelaars en knoppen oplichten wanneer je ze met de hand nadert. Toch is er ook een analoge klok van Maurice Lacroix, de Zwitserse horlogemaker.

Niet in Europa

De K900 is bedoeld voor de Aziatische en Amerikaanse markt, en zou de V6- en V8-benzinemotoren van de Genesis G80 overnemen. Deze Kia wordt in Korea gebouwd en begint midden 2018 aan zijn carrière. Bij ons zal hij niet worden ingevoerd.

Advertentie
Advertentie
Advertentie