Ook Kia wil het idee van een mild hybridesysteem op basis van een 48 volt-circuit toepassen. Dat zal naast de hybrides, plug-inhybrides, elektrische en waterstofmodellen worden ingevoerd. De gefacelifte versie van de populaire Sportage wordt eind dit jaar het eerste model met het systeem.
Diesel
De “mild hybrid”-technologie zal in de eerste plaats op een dieselmotor worden toegepast. Kia gebruikt een lithium-ionbatterij van 48 volt en 0,46 kWh onder de koffervloer en een alternator-starter die de dieselmotor 10 kW (ongeveer 14 pk) extra geeft bij de acceleraties. Als generator recupereert de module daarnaast efficiënter kinetische energie bij het remmen.
-4 procent CO2
De milde hybride zorgt voor een 4 procent lagere CO2-uitstoot volgens de nieuwe WLTP-cyclus (7 procent met de oude NEDC-cyclus). Daardoor moet de gemiddelde CO2-uitstoot van het gamma naar beneden, terwijl de aankoopprijs lager blijft dan die van “klassieke” hybrides.
Overal
Het systeem, dat Kia “EcoDynamics+” heeft genoemd, is compatibel met manuele versnellingsbakken en automaten, en is geschikt voor voor-, vier- en achterwielaandrijving. Ook benzinemotoren zijn combineerbaar met EcoDynamics+. Na de Sportage eind 2018 krijgt de nieuwe Ceed de technologie in 2019.