Twee deuren minder

De operatie bestond niet louter uit het wegsnijden van twee achterdeuren. Om hem zo sportief mogelijke allures te geven, verlaagde het team van Kia de daklijn met 40 mm en schoof het de middenstijl (B-stijl) 200 mm achteruit. De andere afmetingen zijn identiek aan de rest van het gamma: 4,31 meter lang en 1,78 meter breed.

You’ve got the looks

De pro_cee’d maakt indruk. Zijn zwarte radiatorrooster, de dreigende blik, de led-dagrijlichten, de korte achterpartij: het geeft hem allemaal zo sportief mogelijke allures. In het interieur bevestigt de optionele volledig zwarte dakhemel deze sportiviteit. Het is een waar feest van sportieve attributen, zoals aluminium pedalen, een lederen stuur, afwerking met pianolak en ga zo maar voort.

Sportief? Wacht op de GT

Opgetogen als een jongen voor een mooie prinses, denk je misschien dat deze auto je naar de zevende hemel van de autowereld zal voeren. Daarvoor moet je wachten op de GT-versie, die dik 200 pk belooft. Voorlopig vinden we alleen het motorenpalet van de gewone Cee’d terug: rustig, pretentieloos en beschaafd, zoals het hoort in een gezinswagen. Voor sportiviteit moet je nog enkele maanden wachten.

90 tot 135 pk

Het dieselgamma begint bij de 1.4 met 90 pk en eindigt bij de 1.6 met 110 en 128 pk. Er zijn maar twee benzinemotoren: de 1.4 met 100 pk en de 1.6 met 135 pk. Niet zo bijzonder, maar Kia biedt een manuele of automatische zesversnellingsbak aan, naargelang de versie.

Kwaliteiten van een berline

Opgepast, grote jongens: de stuurpositie is niet ideaal want je streelt het open dak. Voor de rest heeft de pro_cee’d alle kwaliteiten van zijn zusje met vijf deuren, behalve het slechte zicht driekwart achteruit. We hebben de pro-cee’d getest met de 128 pk diesel, de sterkste dieselvariant, en hij rijdt probleemloos. De manuele versnellingsbak is zacht, de bediening vlot en de mechaniek stil en soepel. We geven ook uitstekende punten aan de functionaliteit. Zo is de koffer 380 liter groot, vrij veel voor een coupé.

Niet de kwaliteiten van een coupé?

Door zijn sportieve allures komen we in de verleiding om het tempo op te voeren. De pro_cee’d accepteert het zonder een spier te vertrekken, maar blijft braaf en comfortabel, met een goede schokdemping en een weggedrag dat niemand zal afschrikken. De pro_cee’s rijdt gezond en veilig, hij glijdt voorzichtig over zijn vier wielen als je te veel vraagt. Maar voor pit past hij. De mechaniek heeft niet genoeg panache en spierkracht, de stuurbekrachtiging geeft een kunstmatige indruk en het weggedrag is te rustig.

Commercialisatie

De pro_cee’d is beschikbaar vanaf mei in vier afwerkingsniveaus (Access, Lounge, Fusion en Sense). De prijzen beginnen bij 16.490 euro (benzine) en 18.290 euro (diesel). Kia rekent op 5.000 verkochte exemplaren in België, een aandeel van ongeveer 16 procent van het Cee’d-gamma.

Conclusie

De pro_cee’d zal de atleet in jou niet wakker maken. Je moet hem eerder zien als een zachte en praktische gezinswagen die altijd klaar staat en verpakt werd in een mooi kleedje. Een coupé die perfect aangepast is aan de dagelijkse eisen. Voor sportieve aspiraties wachten we met ongeduld op de GT-versie.