Kia gaat hard

De groep Hyundai-Kia is de vierde grootste constructeur van de wereld en blijft niet bij de pakken neerzitten. De Zuid-Koreanen lanceren een groot productoffensief. In twaalf maanden tijd zal Kia een groot deel van zijn gamma vernieuwd hebben, met achtereenvolgens de Picanto, de Rio en binnenkort de Optima en de Cee’d. Kia blaakt van vertrouwen en laat de tijd van auto’s die goedkoop waren in aankoop en bouwkwaliteit definitief achter zich. Het merk wil hogerop met kwalitatief hoogstaande producten.

Compleet nieuwe Rio

De nieuwe Rio werd getekend in Duitsland en de Verenigde Staten en degradeert de vorige generatie tot een saai rijdend object. Kwatongen zullen beweren dat dat niet moeilijk is. Terug naar de nieuwe Rio, die met zijn sportieve lijn veel jonger oogt.

We herkennen enkele duidelijke trekjes van het Zuid-Koreaanse merk, zoals het radiatorrooster en het profiel van de auto. De nieuwe Rio geeft de indruk aan de weg te kleven. Hij verleidt moeiteloos en dat is maar goed ook, want de concurrentie is hevig: Volkswagen Polo, Opel Corsa, Peugeot 207, Renault Clio, Fiat Punto Evo, enzovoort. Kia’s stadsauto is 4,045 meter lang, 1,72 meter breed (zonder zijspiegels) en 1,46 meter hoog. Om Europa te plezieren, heeft Kia zowel een drie- als een vijfdeurs ontwikkeld.

Stijlvol interieur

In het interieur welke spectaculaire vooruitgang het merk geboekt heeft. De sombere en verouderde sfeer behoort tot het verleden. In de plaats komen een stijlvolle boordplank, mooi gepresenteerde wijzerplaten en kleuren die voor een vrolijke noot zorgen. Alleen de uitrusting is vatbaar voor kritiek, want de plastics van het instrumentenbord en de deurpanelen zien er gewoontjes uit en klinken hol. Maar dit kleine gebrek verstoort de positieve balans niet. Plaats is er trouwens meer dan genoeg, zowel voorin als achterin. De koffer is 288 liter groot: correct, maar niet uitzonderlijk.

Zuinigheid

Ze hinkten lang achterop, maar de Koreanen hebben begrepen dat je gunstige CO2-waarden moet kunnen voorleggen om goed in de markt te liggen. En ze scoren meteen uitstekend: 85 gram CO2 per kilometer voor 1.1 CRDi in de Access-versie. Momenteel is dat een record in deze klasse. Het verbruik bedraagt 3,2 l/100 km. Zelfs de 1.4 CRDi met 90 pk maakt aanspraak op overheidspremies dankzij 100 g/km (105 g/km met de optionele velgen). Ook de benzinemotoren zijn verdienstelijk, met respectievelijk 109 en 119 g/km voor de 1.2 en de 1.4.

Hoogwaardige uitrusting

Vanaf de basisafwerking (Access) is de uitrusting redelijk: centrale vergrendeling met afstandsbediening, een radio met vier luidsprekers, USB-, aux- en iPod-connecties, enzovoort. Als je budget wat meer speelruimte toelaat, kun je de Rio uitrusten als een grote: gps, achteruitrijcamera, leder, automatische klimaatregeling (met automatisch verwarming), sleutelloze toegang, zetels en stuurwiel met verwarming, …

We moeten wel toegeven dat de prijzen een stuk hoger liggen dan vroeger (reken op bijna 18.000 euro zonder premies voor een 1.1 CRDi Fusion, de versie die bij ons wellicht het beste zal verkopen). De kleine Rio heeft wel een voordeel dat kan tellen: een fabrieksgarantie van zeven jaar of 150.000 km.

Op de weg

We zullen er geen doekjes om winden: de benzinemotoren wisten ons niet te overtuigen door een gebrek aan koppel onderin de toeren. Je kiest beter voor de 1.2, die amper trager is dan de 1.4 en voldoende stil en krachtig voor gebruik in en rond de stad.

Ook bij de diesels geniet de kleinste onze voorkeur. De driecilinder 1.1 CRDi ontwikkelt slechts 75 pk maar stuurt die heel gewillig naar de voorwielen. Het leuke motorgeluid wordt goed geïsoleerd en draagt bij tot het speelse karakter. De motor is soepel en herneemt vlot vanaf lage toerentallen. Je kunt hem ook vlot in de toeren jagen.

De 1.4 CRDi is beter geschikt voor de autosnelweg. Niet alleen heeft hij meer reserves, maar hij draait ook stiller. Een grote tegenvaller is het gebrek aan pit onder 2.000 tr/min, waardoor de bestuurder verplicht is om de zesversnellingsbak (ook standaard op de 1.1) vaak te gebruiken. Slotsom: het ronde karakter van de kleine diesel wint het van de extra adem van de grote.

Comfortabel

De Rio heeft een goede schokdemping en evenwichtig weggedrag. Je moet wel de juiste bandenkeuze maken. Kun je jouw rechtervoet op bochtige wegen niet inhouden, dan zullen de Kumo-banden met lage rolweerstand al snel om genade smeken en het gedrag van de auto verstoren. Jammer, want het chassis is gezond en met goede banden rijdt de Rio gezond, levendig en plezierig.