Het is voor de Kia Rio niet eenvoudig om te overleven in een segment dat zo competitief is en dat zo wordt gedomineerd door de ‘historische’ grote spelers. Maar hij laat zich niet doen. Om te verleiden kiest deze vierde generatie, die in 2016 op de markt kwam, voor een gemoderniseerd uiterlijk met ledkoplampen.
Tegelijk krijgt de Rio het nieuwe infotainmentsysteem UVO II van Kia aangemeten dat talrijke geconnecteerde diensten biedt. Het aanraakscherm groeit tot 8 duim.
Uiteraard breidt Kia ook de uitrustingscatalogus van zijn Rio uit met deze facelift, vooral dan op het vlak van actieve rijhulpsystemen (waarschuwing bij overschrijden witte lijn, dodehoekwaarschuwing enzovoort). Ook een adaptieve snelheidsregelaar duikt op in de Rio.
De grootste innovatie schuilt echter onder de motorkap, waar een microhybride versie onder een spanning van 48V verschijnt van de 1.0-turbobenzine van 100 of 120 pk. Daardoor zakt de uitstoot met 8 tot 10 procent. De officiële gehomologeerde CO2-uitstoot van deze nieuwe microhybride Rio wordt later gecommuniceerd, rond zijn marktintroductie in het derde trimester van 2020.