Geely zou volgens sommige bronnen azen op meer dan 6,8 procent van de Duitse aandelen. Daardoor zouden de Chinezen Daimlers grootste aandeelhouder worden, nog meer dan de Alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi en de huidige grootste aandeelhouder, het Koeweitse staatsfonds.

In november zou Geely al eens gepeild hebben naar de aandelen. Beide partijen willen geen commentaar geven, al klinkt het bij Daimler dat “elke investeerder met interesse op de lange termijn welkom is”.

Elektrisch en zelfrijdend

Als de Chinese groep zich bij de Duitsers kan inkopen, krijgt het strategisch een stevigere voet tussen de deur in Europa. Daimler en Mercedes werken niet alleen aan technologie voor elektrische auto’s – iets waar de Chinese regering zwaar op inzet – maar ook voor zelfrijdende auto’s. In dat laatste domein zijn andere spelers als Apple en Google actief.

Geely telt op dit moment de Zweedse constructeur Volvo in zijn portefeuille, het Chinese merk Lynk & Co, London Taxi Company, de nieuwe constructeur Polestar, het Maleisische Proton en het Britse Lotus.