Als je vaker VROOM.be bezoekt, is de DS E-Tense Performance concept je ongetwijfeld niet vreemd. De 815 pk sterke elektrische coupé moest de techniek van de Formule E, de elektrische raceklasse waar DS Automobiles bijzonder actief in is, vertalen naar een model voor gebruik op de openbare weg. Net als in de Formula E biedt hij naast een stevig acceleratievermogen ook een bijzonder krachtige motorrem. Dat zet DS aan het denken.

Puur ‘one-pedal driving’

De concept car is nog steeds uitgerust met conventionele remmen, omdat dat wettelijk verplicht is voor een auto die op de weg gebruikt wordt. Maar DS vraagt zich nu openlijk af of dat wel nodig is. Op de derde generatie van de Formula E racewagen, die op circuit hoge snelheden haalt en straffe remprestaties uit zijn hoed tovert, zijn de remmen achteraan al verdwenen en maakt hij voor de achtertrein enkel gebruik van de motor om de auto te doen stoppen. Dat zorgt voor een lager onafgeveerd gewicht en een eenvoudigere set-up.

Het zijn die aspecten die ook voor elektrische auto’s op de weg interessant zouden zijn. Bovendien zou het ook de uitstoot van fijnstof verder verlagen, ook al is die bij elektrische auto’s al beperkt wat de remmen betreft. Zowat alle elektrische auto’s beschikken over een stand voor ‘one-pedal driving’, waarbij je enkel het gaspedaal gebruikt om te versnellen en te remmen, al is de regeneratie en dus het afremmen bij sommige merken meer beperkt dan bij anderen om een rijgevoel te benaderen dat meer overeenkomt met dat van een model met verbrandingsmotor. Technisch gezien is het dus mogelijk om puur op het remvermogen zo te kalibreren dat je geen mechanische remmen meer nodig hebt, maar wettelijk dus niet. En ongetwijfeld zullen er heel wat bestuurders zijn die niet enkel op de elektromotor willen vertrouwen voor hun veiligheid...