Ruben Maes en Steve Vanbellingen hebben de tweede race van het openingsweekend van de BTCS op hun naam geschreven. Het KS Motorsport-duo stuurde de BMW Silhouette naar een overtuigende zege, terwijl de teamgenoten Bert Redant en Werner Moonens mooi vierde werden. In de eerste reeks kende KS Motorsport pech toen een tegenstander bij de start de BMW van Bert Redant en Werner Moonens de muur intikte terwijl Steve Vanbellingen en Ruben Maes door een defecte bougie veel tijd verloren. “Zonder pech hadden we dit weekend misschien wel twee zeges op het palmares kunnen bijschrijven, maar goed, het seizoen met een zege openen is altijd mooi”, blikt Koen Leyssens tevreden terug.

De kwalificaties

Tijdens de strijd tegen de chrono bewezen de troepen van KS Motorsport meteen dat ze bij de les waren. De BMW van Ruben Maes en Steve Vanbellingen eindige respectievelijk derde en tweede tijdens de kwalificatiesessies, terwijl Bert Redant en Werner Moonens zevende en vijfde werden in de eerste en tweede reeks.
“Ik kon zeker sneller, maar door het spel van de normtijd, 2.28 in Spa, is het soms moeilijk om je tijd nog te verbeteren”, legt Steve Vanbellingen uit. “Zo zat ik tijdens de tweede sessie op amper een halve seconde van de normtijd. Dan moet je afwegen of je je plaats wil behouden of je wil trachten nog dichter te komen met het risico van onder die 2.28 te duiken en een straf te krijgen. Wij opteerden voor het eerste omdat een eerste of tweede tijd nu eenmaal niet zo enorm veel verschil uitmaakt.”

De races

De start van de eerste race verliep catastrofaal voor Bert Redant en Werner Moonens. “Inderdaad”, doet Bert het verhaal. “We waren amper gelanceerd of ik kreeg een tik van een wat overenthousiaste collega. De wagen was krom en we konden pas na een lang oponthoud verder. Veel meer dan testen heeft zo’n race dan niet meer om het lijf...”

Voor Steve Vanbellingen en Ruben Maes leek alles aanvankelijk zeer vlot te gaan. Ruben Maes reed perfect mee vooraan en kon als eerste de pitlane induiken. “Maar net voor de wissel voelde ik dat er iets mis was”, doet de West-Vlaming zijn verhaal. “Er was een probleem met een bougie en we verloren tijd in de pitlane. Steve heeft dan nog met het mes tussen de tanden een geweldige inhaalrace neergezet en kon net een plaatsje binnen de top-10 weten bemachtigen. Eigenlijk gaf die inhaalrace ons vertrouwen want de snelheid was er en zonder pech zouden we zeker revanche kunnen nemen.”

Zo geschiedde ook. Steve Vanbellingen was heer en meester tijdens de eerste helft van de race en Ruben Maes kon sterk afmaken. Meteen stond de teller op één voor het team uit Leuven. Ondertussen klommen Bert Redant en Werner Moonens gestaag naar voren op en ondanks een wegligging die nog wat onder de crash van eerder op de dag te lijden had, finishte het duo toch knap vierde.

Pro/Am

“We dienen nog wel te vermelden dat dit weekend duidelijk is gebleken dat de Pro/Am-indeling niet echt steek houdt”, blikt Koen Leyssens nog terug op de problemen omtrent Ruben Maes. “Zowel de rijders van de Audi als de Mazda zijn perfect in staat om het ritme vooraan goed te volgen, net als een aantal andere rijders overigens. Zijn zij dan Pro of Am en hoe kunnen wij dan, zonder pech van de tegenstander, die 35 strafseconden ooit goedmaken? Het heel systeem moet dringend herzien worden...”