Maar als KTM meer klanten wil overtuigen met zijn Duke, dan is de prijs alleen niet genoeg! De Duke III was, net zoals zijn voorgangers, nogal een elite-motor en dat viel meteen op. Gedaan dus met de typische dubbele koplampen, evenals de uitlaat onder de motor, zoals bij een RC8, dat vervangen werd door een klassiek en banaal lateraal model. De achterkant is breder en gecompliceerder geworden. Het zadel bestaat nu uit twee delen, lager, breder en dus comfortabeler. KTM heeft het over maar liefst 90% nieuwe onderdelen. De look is nieuw, maar de basis blijven ze trouw met het typisch kader, het LC4 motorblok van de verdwenen 690R, de wielen, … .
Besparingen
Dat KTM voor minder geld hetzelfde kon aanbieden kon echter niet. Geen mirakels dus. Toch krijgen we er een steeds welgekomen ABS bij, een ABS dat op de koop toe gemakkelijk uitgeschakeld kan worden. Om veiligheidsredenen is de ABS per definitie actief bij het opstarten van de motor. Buiten de ABS beschikt de Duke 690 wel nog over een pak up-to-date technologieën zoals de Adler Power Torque Clutch en de radiale remklauwen met vier zuigers, ...
Braver
De wat bravere look van de Duke III zal niet door iedereen op prijs gesteld worden, maar die blijft al bij al meer dan aanvaardbaar. De klassieke uitlaat werd onder de motor vernauwd zodat de bodemvrijheid identiek kon blijven. Het zadel, waarvoor het radicale design ook achterwege werd gelaten, staat nu 3 cm lager en is een pak comfortabeler dan voorheen. De inhoud van de benzinetank, nu goed voor 14 liter, is er ook op vooruit gegaan. Het motorblok van de verdwenen 690R werd zo goed als behouden, maar enkele aanpassingen lieten toe om het verbruik met 10% te verminderen. Tijdens onze test lag het verbruik bijna altijd onder de 5 liter, wat toelaat om zowat 200 km af te leggen alvorens de reserve moet aangesproken worden. Het dashboard is eerder minimalistisch en bevat een toerenteller, een display dat de snelheid weergeeft, het uur, de temperatuur van de motor en enkele trips. U las het goed, KTM heeft beslist om deze Duke niet van een graadmeter van de benzinetank te voorzien.
Mono
U zal dus rekening moeten houden met de afstand dat u hebt afgelegd sinds de laatste tankbeurt. De motor dan. Een monocilinder is en blijft een monocilinder, zoveel is duidelijk, en dat is niet noodzakelijk een voorbeeld van souplesse. In de eerste versnellingen heeft de motor geen probleem met acceleraties vanaf 2.000 tot 2.500 tr/min, maar verwacht niet te veel in de hogere versnellingen onder de 3.000 of zelf 3.500 tr/min. De rode zone begint aan 8.000 tr/min, maar boven de 7.500 tr/min gaan heeft maar weinig zin. De Duke beschikt over voldoende ruimte om vlot en zonder horten of stoten vooruit te komen.
Plezier
Dit motorblok is goed voor een vermogen van 70 pk met een koppel van 70 Nm aan 5.500 tr/min, genoeg voor een topsnelheid van om en bij de 200 km/u. Het temperament van deze Duke is een waar plezier bij het bochtenwerk. Daar is hij op zijn best. Dankzij zijn beperkt gewicht, althans tegenover de huidige concurrentie, van 160 kg ligt hij uiterst natuurlijk en speels in de hand, en doet hij meer denken aan een supermotard dan een roadster. De voorste rem zorgt voor een uitstekende feeling en respons, de ABS zorgt voor het veilig gevoel en de antidribble koppeling doet wat er van verwacht mag worden. Tot slot zorgen ook de reactiviteit van de motor en de ride-by-wire bediening voor het nodige plezier achter het stuur van deze machine.
Anders
Rustig cruisen is dan weer wat moeilijker met deze Duke. Het ABS systeem is ook niet van de meest reactieve en zorgt voor heel wat feedback in het rempedaal. Op zich is dat allemaal niet veel, en dat zou de amateurs van dergelijke machines zeker niet mogen afschrikken. De andere kunnen we alleen maar aanraden hem eens uit te proberen. Is de Duke nu echt braver geworden? Misschien een beetje om helemaal eerlijk te zijn. De zithouding is minder radicaal, hij is iets gastvrijer en comfortabeler geworden met zijn lager zadel. Toch voelt hij nog steeds heel speels en lenig aan en beschikt hij over een bijzonder krachtige en volle motor, ook al moeten we hierbij het gemak en comfort van een multi-cilinder vergeten. Het blijft echter een veeleisende motor, maar vrijgevig, heel vrijgevig zelf als het op sensaties aankomt!