We hadden al een vermoeden, en dat blijkt met de dag nog duidelijker te worden. De Europese en Amerikaanse markten hebben minder en minder in de pap te brokken. De groeimarkten beginnen het voor het zeggen te hebben, en hun eisen liggen helemaal anders dan de onze. De Japanse merken doen het bij ons helemaal niet zo goed, maar hun globale cijfers blijven uitstekend met enkele uitschieters op de oosterse en Aziatische markten. Om u een ideetje te geven, in India werden in 2011 zowat twaalf miljoen exemplaren verkocht, tegenover een pak onder de twee miljoen in Europa ...

De Europese constructeurs willen die trein natuurlijk ook niet missen. Triumph heeft al een fabriek in Thailand, en ze denken eraan om ook in India een fabriek op te starten. KTM had met de DUKE 125 in India al een grote slag kunnen slaan. Wij waren in elk geval onder de indruk van deze in India gebouwde motor met een prijskaartje van 3.990 €.

Nu is het de beurt aan de Duke 200, want dit is voor KTM het eerste model dat wereldwijd op de markt komt. Dit model stond tegelijk op het salon van Brussel en Delhi, en zou dit jaar zo’n 20.000 Indiërs moeten overtuigen dankzij hun goed imago op de lokale markt.

De vraag naar modellen met een kleinere cilinderinhouden zou, laat het ons hopen, voor leuke verrassingen moeten zorgen. De tijd dat de 750 cc een must-have was blijkt voorbij, maar toch zou het leuk zijn om van redelijke maar wat meer aantrekkelijke modellen te kunnen genieten. Dus, beste KTM, waarom geen Duke 250 of 350?