Laat de trommels maar roffelen want hier is de nieuwe Lamborghini! De Aventador vervangt de mythische Murcielago en veroorzaakt een ware tsunami in de categorie van de supercars. Op papier staat niets hem in de weg en is hij absoluut duivels. Aan de naam hangt het verhaal van een dappere vechtstier vast, die in 1993 streed in de arena's in Zaragoza. De leveringen starten in de zomer van 2011.
700 pk
Het hart van elke Lamborghini is uiteraard de motor. Het gaat hier om een gloednieuwe V12, een traditionele configuratie voor het merk. Met 700 pk en 690 Nm boort hij de concurrentie de grond in. 0 tot 100 km/u duurt 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt 350 km/u. Op papier lijkt dat waanzinnig. Niet onbelangrijk: het verbeterde motorgeluid zou al even indrukwekkend zijn als de rest van de auto. Goed nieuws is dat het verbruik en de CO2-uitstoot met twintig procent daalden tegenover het vorige model, ondanks de overvloed aan vermogen.
'Emotionele' versnellingsbak
Lamborghini koppelt de motor aan een gloednieuwe gerobotiseerde versnellingsbak, die veel lichter is dan een manuele bak of een automaat met dubbele koppeling. Hij verandert in 50 milliseconden van verzet en zou toch een zeker werkingscomfort behouden. We hopen dat het "zeer emotionele schakelgevoel" (dixit Lamborghini) geen synoniem is voor een transmissie die meteen in duigen valt.
Licht
Met een gewicht van maar 1.575 kg wordt de Aventador één van de lichtste supersportwagens. Het moet gezegd dat Lamborghini niet op een inspanning meer of minder gekeken heeft om het gewicht te beperken. Het onderstel is uitgerust met koolstofvezel en panelen in aluminium.
De stijl springt nog altijd in het oog: scherper, brutaler, hoekiger en wilder dan ooit. Lamborghini monteert nog altijd vleugeldeuren, kwestie van indruk te maken als je in- of uitstapt. In het interieur heerst een hightechsfeer geïnspireerd door moderne vliegtuigen, met bijvoorbeeld een tft-lcd-scherm.
Vierwielaandrijving
Om 700 paarden te beteugelen, kun je gelukkig rekenen op een integrale transmissie die de kracht in enkele milliseconden verdeelt tussen beide assen. Er zijn drie rijmodi: Strada (gewone wegen), Sport en Corsa (circuit). Deze standen beïnvloeden de motor, de transmissie, de zelfblokkerende differentiëlen, de versnellingsbak, de stuurbekrachtiging en de elektronische rijhulpsystemen.