De Volkswagen Transporter 1 of kortweg T1 uit 1950 werd in Duitsland Bulli genoemd en in de Verenigde Staten Microbus. Hij krijgt nu een kleine, moderne afgeleide: het prototype Bulli. In zestig jaar tijd is de techniek uiteraard sterk veranderd en de traditionele flat four van de T1 maakt plaats voor een elektromotor.

300 km

Een elektromotor met 85 kW en 270 Nm drijft de nieuwe Bulli aan. De lithium-ionbatterijen geven hem een autonomie van 300 km, erg redelijk voor een elektrische auto. Zoals gebruikelijk voor dit type auto geeft de motor al meteen bij het vertrekken al zijn kracht af. De spurt van 0 tot 100 km/u duurt 11,5 seconden en de topsnelheid is elektronisch begrensd op 140 km/u. Volgens Volkswagen is het mogelijk om de Bulli uit te rusten met een 1.0 of 1.4 verbrandingsmotor. 

Kleine kubus

De Bulli heeft de vorm van een doos, maar dat maakt hem niet minder schattig. Het tweekleurige koetswerk herinnert aan de jaren vijftig. Ondanks de beperkte afmetingen (3,99 meter lang, 1,75 meter breed en 1,7 meter hoog) passen in deze kleine kubus zes personen. In het interieur van dit schattige autootje gebeurt de bediening van de voornaamste functies via een verwijderbare iPad.