Ter gelegenheid van de opening van de gloednieuwe showroom, op de Leuvensesteenweg in Zaventem, heeft Lamborghini de Gallardo LP560-4 voorgesteld. Een model dat voor het eerst aan het publiek werd voorgesteld op het autosalon van Genève. Voor ons een mooie gelegenheid om de Italiaanse constructeur in meer detail voor te stellen.

Oorsprong

« Je kan wel met een tractor rijden, maar je zal nooit een Ferrari kunnen besturen»…Naar het schijnt ligt deze uitspraak van Enzo Ferrari aan de basis van Lamborghini als bouwer van de meest extreme bolides. Enzo haalde met die zin uit naar Ferruccio Lamborghini, een rijke industrieel dat met de bouw van landbouwtractoren steenrijk is geworden. Zijn eigen Ferrari had met heel wat problemen te kampen, en de legendarische diplomatie van Enzo Ferrari hebben Ferruccio er toe aangezet om de beste GT ooit te bouwen! Om te beginnen bouwde hij een uiterst moderne fabriek, en deed beroep op de beste ingenieurs. Hij neemt Giotto Bizzarini aan (de ontwerper van de legendarische Ferrari 250 GTO) en gebruikt een stier (zijn sterrenbeeld) als embleem. Dat was in 1963. Een jaar later komt de 350 GT op de markt, een model dat snel vervangen werd door de 400 GT. Daarop volgt een reeks van modellen die allemaal (of toch bijna) legendarische modellen geworden zijn. Zo waren er, onder andere, de Miura, de Espada, de Urraco, de radicale Countach, … Vandaag is het de Gallardo LP560-4, vervanger van het model met dezelfde naam. De Murcielago LP640 blijft baas in huis met zijn uitbundige V12. Tot slot is er de Reventon, het meest exclusieve model uit het gamma. Exclusief omdat er slechts 20 exemplaren van gebouwd werden, en prijskaartje van 1 miljoen euro!

Vandaag

Lamborghini heeft niet te klagen. In 2007 werden 2.046 Lamborghini’s verkocht. In vergelijking met de 1.305 exemplaren van 2003 is dat een spectaculaire groei. In 2007 kende de omzet van het bedrijf een groei van 34,9%, en ging van 346.3 miljoen naar 467.1 miljoen. Verleden jaar is ook de winst fel gegroeid, 160% om precies te zijn, voor een resultaat van 47.1 miljoen euro (18.1 miljoen in 2006). Een absoluut record. Volgens Stephan Winckelmann , CEO van Lamborghini Automobili, zijn die cijfers te danken aan “een groeiende naambekendheid en imago van het merk, maar ook door het uitbreiden van het dealernet (65 dealers in 2004 tot 107 in 2007), en de algemene strategie van het bedrijf”. Om de trend verder te zetten wil het merk per jaar één nieuw model op de markt brengen. In 2007 waren dat de Reventon en Gallardo Superleggera, 2008 begint met de LP 560-4.

In België werden er verleden jaar 5 Murcielago’s en 14 Gallardo’s verkocht.

Milieupolitiek

Wat het milieu betreft heeft Winckelmann laten weten dat er momenteel geen project op tafel ligt om een Lamborghini met dieselmotor op de markt te brengen. Maar zoals de CEO van Lamborghini het zelf zegt, « never say never ». Een Lamborghini op diesel? Benieuwd hoe de Lamborghini aficionados daar op gaan reageren?

Toch is Lamborghini begaan met het milieu. Om de CO2 uitstoot te beperken werd de nieuwe Gallardo uitgerust met een directe injectie. Die injectie brengt een hoger rendement met zich mee. De nieuwe Gallardo is ook 20 kilo lichter en aerodynamischer. Het resultaat is 19% minder CO2 uitstoot tegenover het vorige model. Op termijn is het de bedoeling om de CO2 uitstoot met 40% terug te schroeven.

De Gallardo LP560-4

De opening van de nieuwe showroom was ook de gelegenheid om de Gallardo LP 560-4 in amantpremière voor te stellen aan het Belgisch publiek. Laat ons even terugkomen op de karakteristieken van dit model. De motor, het “hart” van alle sportwagens, en zeker dat van een Italiaan. De V10 van 5 liter is er eentje van 5.2 liter geworden. Het vermogen volgt dezelfde trend en gaat van 520 naar 560 pk aan 8.000 tr/min. Het koppel is nu goed voor 540 Nm aan 6.500 tr/min. Met 20 kilo minder (1.410 kg in totaal) beschikt deze Gallardo over een vermogen/gewichtverhouding van 2.5 kg/pk. Zoals verwacht hebben die waarden meer dan aantrekkelijke prestaties als gevolg. Om van 0 tot 100 km/u te geraken zijn slechts 3.7 seconden nodig, 11.8 seconden om 200 km/u op de teller te krijgen en een topsnelheid van 325 km/u.

Zoals alle huidige Lamborghini’s wordt het vermogen op de vier wielen overgezet. Dat gebeurt in een 30:70 verhouding tussen de voor en achterwielen. De versnellingsbak heeft nog steeds zes versnellingen, en kan naar keuze handmatig of gerobotiseerd bediend worden. Met de gerobotiseerde versnellingsbak schakelt dit model 40% sneller. Om de bolide veilig tot stilstand te kunnen brengen kan, in optie, gebruik gemaakt worden van carbon keramiek remschijven.

Om de LP 560-4 meteen te herkennen werden enkele esthetische wijzigingen doorgevoerd. Niet alleen om hem er agressiever te doen uitzien, hier gaat het vooral om een nieuwe aerodynamica. Zo zijn er bijvoorbeeld de diffuser achteraan en de geoptimaliseerde luchtinlaten vooraan. Uiteraard werd aan de look zelf ook gewerkt om hem er agressiever te doen uitzien. Niet alleen agressiever, hij heeft ook een zekere Audi look. Kijk maar naar de LED’s onder de koplampen en de fijnere achterlichten. Zouden dat de achterlichten van de Audi TT kunnen zijn? De vierdubbele uitlaat maakt het in elk geval duidelijk dat de nieuwe Gallardo “bomvol” zit!

Een Lamborghini is al een exclusieve auto dat we maar weinig te zien krijgen, maar toch heeft Lamborghini een personalisatieprogramma voorzien om al de wensen van al hun klanten te kunnen beantwoorden. Het “Individualisation Program Ad Personam” moet voor alle oplossingen zorgen, het onmogelijke inbegrepen. Dat is althans het idee achter dit programma. Om te bewijzen dat ze het menen heeft Lamborghini enkele Gallardo’s met een exclusieve afwerking voorgesteld. Het resultaat is niet altijd even aantrekkelijk, maar de klant is koning nietwaar?