Jarenlang was de duivelse Murcielago de wildste stier uit Sant’Agata Bolognese. niet zomaar een auto om mee te rijden, maar het symbool van Italiaanse klasse gekoppeld aan Duitse degelijkheid. Zijn hysterische motorgeluid en de adembenemende prestaties bezorgden hem de status van een echte supercar. Het is tijd om de bladzijde om te draaien, want de laatste Murciélago heeft de productielijn verlaten.
Unieke afkomst
Met 4.099 geproduceerde exemplaren was de Murciélago een succes. Dat lijkt weinig in vergelijking met de cijfers van de Gallardo, maar die wordt bijna seriematig geproduceerd en benadert de sensaties van de Murciélago zeker niet.
De ‘Murcie’ was brutaal, intimiderend en compromisloos. Hij was de eerste telg van de samenwerking tussen Lamborghini en Audi. Italiaanse exuberantie gekoppeld aan Duitse Gründlichkeit. Kortom, het beste van twee werelden.
Afscheidsceremonie
Het einde van de Murciélago luidt ook het einde van de mythische V12 in. Diens stamboom gaat terug tot de beginjaren van het merk. Een wilde, schier ontembare motor met een onvergetelijke sound. Om het afscheid op gepaste wijze te vieren, zorgde de constructeur voor een erehaag van modellen met de V12 onder de kap: de 350 GT, Miura, Countach en Diablo.
Technische eigenschappen
In zijn laatste versie (670/4 SV) had de V12 een cilinderinhoud van 6,5 liter. Het was een atmosferische motor, dier er zonder turbo in slaagde om 640 pk naar de vier aangedreven wielen te sturen. In amper 3,2 seconden spurtte hij van 0 naar 100 km/u, terwijl de topsnelheid 342 km/u bedroeg. Waanzinnig.