Onverschrokken ga je in een driewieler het avontuur tegemoet: met je sjaal wapperend in de wind en een pilotenbril op je neus onderga je het knetterende geluid van de motor voorin. De duw in de rug is brutaal, de ophanging reageert droog terwijl je handen het stuurwiel omknellen in de vaste overtuiging het beest te temmen. Als een echte avonturier trapje het rechterpedaal resoluut tegen de vloer. De tweecilinder in V gromt diep en hees en katapulteert je vliegensvlug naar verboden snelheden… Zegt het jou wat? Dan hoef je zelfs niet op zoek te gaan naar een authentieke en opwindende cyclecar, want Morgan brengt opnieuw een driewieler op de markt.

Nostalgie

In het begin van zijn bestaan verwierf Morgan faam met zijn driewielers. Een originele formule die zijn oorsprong vond in de vroegere Engelse belastingsregelingen die afhingen van het aantal wielen. De cyclecars kenden heel wat succes en ook vandaag houden verzamelaars vast aan hun kleinood. Pas in 1953 schakelde Morgan over op vierwielers. Nu gelooft de firma in een terugkeer van dit type auto en kondigt Morgan een driewieler aan voor 2011. Een uitstekende manier om het honderdjarige bestaan van het merk te vieren.

Techniek

Morgan ging aankloppen bij Harley Davidson en kwam naar huis met de 1800 cc ‘Screaming Eagle’ tweecilinder in V. Die levert zo’n 100 pk en katapulteert de 500 kg lichte Morgan in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid wordt geschat op 185 km/u. Sensatie gegarandeerd! De versnellingsbak met vijf verhoudingen komt van Mazda.

Extreme downsizing

Om het verbruik en de uitstoot te beperken, grijpen de constructeurs massaal terug naar downsizing: kleinere motoren en minder gewicht en dus compactere auto’s. Morgan gaat nog een stapje vreder en beperkt zelfs het aantal wielen. En met leeggewicht van amper 500 kg hoeft de motor zich zeker niet af te beulen.

Rijbewijs

Geïnteresseerd? Wij ook. Handig om te weten is dat de Morgan driewieler gehomologeerd is als motorfiets.