Laat ons meteen toegeven gaan: deze test was puur genieten en de Multistrada heeft, buiten zijn polyvalente karakter, niets meer te maken met het de eerste Multistrada. Bij het vorige model deed de constructeur nog een beroep op luchtgekoelde tweeklepper, maar die maakt plaats voor een "Testastretta" op basis van de Superbike 1198. Een motor met 150 pk aan 9,250 tr/min en een koppel van 119 Nm aan 7,500 tr/min. Dat is amper 5 pk minder dan een Streetfighter wat meteen de ambities van deze motor duidelijk maakt. Met een nieuwe versie van de Multistrada wil Ducati trouwens de legendarische Pikes Peak race in de wacht slepen.
Een echte Ducati
Alle gebruikelijke Ducati ingrediënten vinden we ook op de nieuwe Multistrada terug: een buizenchassis, de omgekeerde voorvork, 17" velgen met 120/70 en 195/55 Pirelli Scorpion Trail banden en het Brembo remsysteem. Verder zien we een instelbaar windscherm, een brandstoftank van 20 liter wat voor een uitstekende autonomie zorgt, maar vooral het elektronisch motorbeheer van de S, Sport en Touring modellen en natuurlijk de Öhlins ophanging.
Je kunt de machine in vier manieren instellen: Sport, Touring, Urban en Enduro. Elke instelling heeft een specifiek motorbeheer, gashendelreactie, tractiecontrole en instelling van de ophanging. Voor elke instelling kun je dan ook nog eens kiezen uit vier mogelijkheden: enkel de piloot, piloot met bagage, piloot en passagier, en piloot en passagier met bagage. En mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kun je via de boordcomputer nog enkele wijzigingen aanbrengen aan het ABS systeem.
Instellingen ‘à la carte’
Alles is mogelijk, maar in tegenstelling tot de fabrieksinstellingen zijn de "custom" instellingen niet echt intuïtief. De mogelijkheden lijken oneindig, maar in werkelijkheid zijn de fabrieksinstellingen meer dan voldoende. Wij verkozen de "sport"-instelling die toelaat om het uiterste uit de kan te halen van de machine.
Ducati stelde voor onze test een S Touring ter beschikking, met laterale koffers, verwarmde handvaten en centrale steun. Dankzij het brede stuur en comfortabele zadel is de zithouding optimaal, niet altijd een sterk punt bij Ducati. Alle bedieningen vallen goed in de hand en de koppeling is discreet en zacht, wat niet het geval is voor de bediening van de versnellingsbak. Die hinkt nog steeds wat achterop op de concurrentie uit Japan.
Indrukwekkend
Met de sleutel in de broekzak is een druk op de startknop voldoende om de kenmerkende grom van de gewillige twin te doen ontwaken. De cijfers worden meteen bevestigd: de Ducati Multistrada voelt licht aan en zit boordevol temperament. Wat een motor! Hij verteert zonder morren regimes van 2 tot 3.000 tr/min en levert zelfs bij dergelijke lage toerentallen een indrukwekkend koppel terwijl hij tot in de rode zone bulkt van de kracht. Het is moeilijk om fouten te vinden aan uitzonderlijke motor. Het enige minpuntje is misschien het motorbeheer heel wat comfort.
Intens
De Multistrada is een kilometervreter en niet alleen op de snelweg. Zijn comfortabele chassis is uitzonderlijk dynamisch en precies in alle omstandigheden. Eén van de best geslaagde combinaties motor/chassis van het ogenblik. De Multistrada is ook een polyvalente motor, die vooral in zijn Touring-versie heel praktisch is.
Buiten de centrale steun die soms de linkerhiel hindert konden we zo goed als geen gebreken vinden. Of het moest ketting zijn die voor sommigen geen optie meer is. Maar in tegenstelling tot zijn kwaliteiten zijn dit slechts details. Tot slot is er nog de prijs en daar kan het schoentje wel wringen want voor de S, Touring en Sport moet je 18,990 euro neertellen terwijl de basisversie zonder ABS voor 14,990 euro de jouwe is!