Voor vele puristen was de verdwijning van de «echte» Vespa, met tweetaktmotor, een droevige zaak, ... maar hij is terug van weggeweest en met een Euro3 homologatie.

De Euro3 norm betekende het einde van de oorspronkelijke Vespa PX die in 1977 op de markt kwam. Er werden meer dan drie miljoen exemplaren van verkocht. De Indiase kopie van de PX, de LML, heeft  de Euro3 homologatie wel binnengehaald en is zelfs beschikbaar met een viertakt motor. Hij mag dan wel zijn homologatiehebben, het is en blijft een kopie en voor de puristen kan dat niet door de beugel.



Gelukkig heeft de directie van Vespa oor gehad naar onze Vespaliefhebbers en beslisten ze om het icoon van het merk opnieuw op de markt te brengen. Op het eerste zicht zijn er maar weinig veranderingen: de typische look, versnellingsbak aan het stuur, rempedaal en zelf de kick starter komen terug. Buiten een nieuwe uitlaat met katalysator hebben we geen verdere informatie ontvangen over de aanpassingen om de Euro3 norm te halen. Maar de PX is opnieuw het glamoureuze alternatief om het stadsverkeer te trotseren, en dat is wat telt!