Dieet
Terwijl de concurrentie steeds groter en zwaarder wordt, vaart Mazda met de 2 tegen de stroom in. Bij de vorige generatiewissel werd hij veel korter en lichter dan zijn voorganger. Hij verloor zelfs 100 kg, een kleine revolutie. Dat is een belangrijke troef voor de dynamiek van de auto en ook het verbruik en de uitstoot varen er wel bij. De facelift die Mazda nu doorvoert, verandert daar niets aan en bewaart ook het ranke silhouet.
Aan de buitenkant
Esthetisch gezien zijn de veranderingen eerder bescheiden. Ze betreffen vooral de voorzijde, met nieuwe mistlichten en een nieuw radiatorrooster dat de glimlach om zijn mond nog wat vergroot. Achteraan oogt hij wat meer hightech dankzij de led-achterlichten. De Mazda 2 is nu beschikbaar in twee nieuwe tinten: Aquatic Blue Mica en Burgundy Red Mica. Nieuwe 16-duimsvelgen ronden het geheel af. Kortom, niets om voor recht te springen.
Binnenin
In het interieur zijn de aanpassingen subtiel, maar talrijker. Vooral de nieuwe boordplank en centrale console met een deel in glanslak vallen op. Ook de kwaliteit van de onderdelen en de materialen ging er gevoelig op vooruit terwijl de zetels elegant zijn. Goed nieuws is dat het handschoenkastje een meer traditionele vorm heeft gekregen. Het is nog altijd aangenaam vertoeven in de Mazda 2 en dankzij de verbeterde afwerking oogt hij meer geraffineerd.
Ophanging
De nieuwe afstelling van het onderstel heeft gelukkig geen invloed op het dynamische rijgedrag. Volgens de ingenieurs rijdt de 2 nu comfortabeler en toch dynamischer. Volgens ons zijn de verschillen nauwelijks merkbaar, maar de kleine Mazda levert nog altijd erg veel rijplezier. Stuur hem op een kronkelbaantje en een glimlach is verzekerd. Stabiel en levendig, een echt plezier in de bochten. Ook het comfort staat op een hoog niveau, zeker qua geluiddemping. In de stad hoor je de benzinemotoren bijna niet.
Motoren
De motoren verbruiken minder dan hun voorgangers en zijn ook wat ecologischer. Maar het is nog niet genoeg om te genieten van een overheidskorting op de aankoopprijs. Alleen de 1,6-liter diesel weet met een CO2-uitstoot van 110 g/km een overheidskorting van 3 procent binnen te rijven.
De vroegere 1,4-liter dieselmotor moest door de emissienormen plaats ruimen. Jammer, want in België ging die versie vlot van de hand. We willen ook nog eens benadrukken dat een diesel niet altijd de goedkoopste oplossing is. Wie minder dan 15.000 km per jaar aflegt, kan beter voor een benzinemotor kiezen.
De benzinemotoren zijn nog altijd even sprankelend, de 1,5-liter is zelfs behoorlijk wild. Ter herinnering: het gamma bestaat uit een 1,3-liter in twee vermogensversies (75 en 84 pk) en een 1,5-liter met 102 pk. Deze laatste is ook beschikbaar met een automaat met vier verhoudingen.