Voor de eerste keer in twee decennia heeft de Italiaanse constructeur Lamborghini, die deel uitmaakt van de Duitse Volkswagen-groep, zijn logo vernieuwd. De nieuwe identiteit moet de nieuwe koers van het merk beter belichamen, die Lamborghini in drie woorden samenvat: moedig, verrassend en authentiek. Drie waarden die het nieuwe leidmotief van Lamborghini ondersteunen: Driving Humans Beyond, een slogan die ons eraan moet herinneren dat het merk uit Sant'Agata Bolognese steeds de grenzen, de normen en de overtuigingen wil verleggen.
Zoals het moet anno 2024, is Lamborghini ook begonnen aan een ingrijpende decarbonisatiestrategie. Dat vertaalt zich in een nieuwe grafische merkidentiteit en meer in het bijzonder een nieuw logo dat voor fijnere lijnen kiest, een matte kleurstelling en geen reflecties meer. Een strakker design dat minder bling-bling oogt, zoals de constructeur ook zegt: "Zwart en wit keren terug als hoofdkleuren, die de duidelijke identiteit van het merk symboliseren, terwijl geel en de introductie van goud worden gebruikt als contrasterende elementen". De iconische stier van het merk kan daarnaast nu op zichzelf staan, vooral op de digitale media van de constructeur.
Belangrijk keerpunt
Het Italiaanse merk, dat vorig jaar een recordverkoop kon noteren, is ook begonnen aan zijn elektrificatieplan om zijn decarbonisatiedoelen te behalen. Dit plan, dat Direzione Cor Tauri wordt genoemd, is het grootste investeringsproject in de geschiedenis van Lamborghini, met een totaal budget van naar verluidt 2 miljard euro. Naast verschillende hybride modellen, waaronder de nieuwe Revuelto, is Lamborghini ook van plan om tegen 2028 zijn eerste volledig elektrische model te lanceren. Dit wordt naar verwachting de productieversie van de crossover Lanzador.