Ken je het tijdperk nog van de ongelooflijke Countach en Diablo? Monsters die je steevast op een poster tegen de muur van jonge jongens aantrof. Toen, en dat is nog niet zo lang geleden, telde alleen snelheid. Ik herinner me nog goed hoe de gespecialiseerde pers op de covers uitpakte met de topsnelheid van die waanzinnige auto’s. Maar andere tijden, andere zeden en zelfs in dit nichesegment verandert de filosofie.

Andere prioriteiten

Goed twintig jaar geleden vond je in het bestek van Lamborghini drie prioriteiten: topsnelheid, acceleraties en rijgedrag. Vandaag is de topsnelheid minder belangrijk geworden, want de meeste sportwagens halen meer dan 300 km/u. Je herkent een echte sportwagen nu aan zijn acceleratie en wegligging.

Licht

Eén van de belangrijkste criteria die de acceleraties en wegligging beïnvloedt, is het gewicht. Maak een auto lichter en hij zal sneller gaan, beter op de weg liggen en vooral minder verbruiken en minder schadelijke gassen uitstoten. Dat laatste is ook voor supercars van belang, want ook zij worden onderworpen aan de draconische emissienormen.

De constructeurs gaan op zoek naar overtollige kilo’s, wat niet zo evident is aangezien de klant ook alsmaar meer comfort en veiligheid wil. Om zijn bolides zo licht mogelijk te maken, gebruikt Lamborghini nieuwe materialen. Het materiaal bij uitstek is momenteel koolstofvezel. Lamborghini zegt dat elk nieuw model het edele materiaal uitgebreid zal gebruiken. Dat zal herstellingen na een ongeval er niet goedkoper op maken.

Teaser

Deze teaser van de vervanger van de Murciélago (voorzien voor het salon van Parijs) geeft nog geen zekerheid of de motor een V12 of V10 wordt. Als het Italiaanse merk de huidige trend volgt, kunnen we alleen nog dromen van het geluid en de brute kracht van die goede oude V12.