Getekend door het Centro Stile Lancia geeft dit model duidelijk aan dat Lancia een hogere klasse toetreed. Zo wordt er nu gebruik gemaakt van chroom, en in het midden van het met chroom afgewerkt radiatorrooster pronkt het nieuwe logo van Lancia. De achterkant werd ook helemaal vernieuwd met onder andere het gebruik van een LED verlichting. De kleine Musa is ook groter geworden dan zijn voorganger, hij gaat over de 4 meter in lengte en haalt 1m66 hoogte. De achterklep is ook groter geworden en bezit twee opmerkelijke nieuwigheden ten opzichte van het vorige model. Eerst een vooral is de kofferruimte nu goed voor 390 liter (dat zijn er 70 meer), en dat kan oplopen tot 460 liter. De laaddrempel werd met zo’n 4 cm verlaagd om het laden te vergemakkelijken en beter gebruik te maken van de beschikbare ruimte. Net zoals bij de Italiaanse haute couture kan de Nuova Musa op maakt gemaakt worden. Het gamma bestaat uit meer dan 80 combinaties, die combinaties zijn mogelijk gemaakt door de beschikbaarheid van 5 afwerkingniveaus, 14 koetswerkkleuren (waaronder 10 nieuwe) en 4 nieuwe “bicolore” variaties. Binnenin wordt gebruik gemaakt van leder en alcantara... Wat de uitrusting betreft kunnen we onmogelijk naast het grote transparante open dak “GranLuce” kijken! Maar om te kunnen omgaan met de grote hitte is hij ook uitgerust met een airco met twee zones. Het Bose Sound System staat in voor een kristalheldere geluidsweergave! De Nuova Musa kan ook uitgerust worden met de “Blue&Me”, een systeem dat toelaat om telefoon en radio handsvrij te bedienen door gebruik te maken van spraaktechnologie en Bluetooth. Dat systeem is ook uitgerust met een USB aansluiting wat toelaat om eender welk digitaal apparaat op het systeem aan te sluiten. Het aanbod bestaat uit drie turbodieselmotoren: de 1.9 van 100 pk, en de 1.3 met 70 of 90 pk en zijn gekoppeld aan de sequentiële DFN versnellingsbak. Wie allergisch is aan diesel kan kiezen tussen de 1.4 benzinemotor met 77 pk of de 1.4 Fire van 95 pk ( de Fire is ook gekoppeld aan de DFN versnellingsbak).