François Piette

7 JUN 2011

Nieuwe horizonten

Met twee extra deuren hoopt de kleinste van alle Lancia's zijn klantengroep te vergroten en tegelijk zijn chique uitstraling van een Italiaanse diva te verstevigen.

Lancia noemt de nieuwe Ypsilon een fashion city-car. Het concept van een kleine en luxueuze stadswagen werd in 1985 gelanceerd op het salon van Genève onder de naam Y10. De twee generaties die volgden (in 1996 en 2003) tapten uit hetzelfde vaatje: elegantie, exclusiviteit en Italiaanse verfijning. In een kwarteeuw verkocht Lancia meer dan anderhalf miljoen Ypsilons. Een mooi resultaat, weliswaar vooral dankzij de Italiaanse thuismarkt.

De kleine Italiaan sleept een imago mee van vrouwenauto (meer dan 90 procent van de verkoop!) en wordt vooral gebruikt door vrijgezellen of jonge koppels zonder kinderen. Vandaag wil Lancia vooruitgaan door de verkoopvolumes te vergroten en meer marktaandeel te veroveren. De Delta was sterk gestart, maar zoekt momenteel naar zijn tweede adem. Voor de volgende modellen zal de strategie wellicht bepaald worden door Chrysler, dat nu deel uitmaakt van de Fiat-groep. De nieuwe Thema is heel erg geïnspireerd op de Chrysler 300C en de monovolume Voyager behoudt zelfs zijn Amerikaanse naam.

Verplichte verandering

Opnieuw naar de kleine Ypsilon. Nog altijd een kleine auto, want hij is bijna niet gegroeid in vergelijking met zijn voorganger en blijft onder de grens van vier meter lengte, wat de handelbaarheid in de stad ten goede komt. Esthetisch zijn de kaarten echter opnieuw verdeeld. Eerst en vooral is de nieuwe Ypsilon alleen nog beschikbaar met vijf deuren, terwijl al zijn voorgangers drie deuren hadden. Een verplichte evolutie voor Lancia aangezien twee op drie wagens in het B-segment in deze configuratie verkocht wordt. Om de lijn niet te sterk te verstoren, werden de portiergrepen discreet geïntegreerd in de deurstijlen.

Wat de proporties betreft, staat de voorruit wat meer naar voren, is de overhang van de neus korter en groeide de overhang achteraan voor meer kofferruimte. In totaal is de nieuwe Ypsilon zes centimeter langer dan de vorige en werd de hoogte met twee centimeter verminderd. In profiel doen de dynamische lijnen denken aan de Delta, vooral ter hoogte van de scheiding tussen het dak en de achterste stijl.

Minder gelukkig, of toch minder Italiaans, is het design van het radiatorrooster, heel erg geïnspireerd door... Chrysler. Ook is de motorkap geplaatst zoals een deksel. In het algemeen werd het koetswerk ontworpen met een duidelijk onderscheid tussen de verschillende delen, zodat de versie met elegantere en harmonieuzere versie met twee kleuren beter tot zijn recht zou komen.

600 varianten

Trouw aan de traditie die hem succesvol heeft gemaakt, biedt de Ypsilon maar liefst 600 mogelijheden om te personaliseren, dankzij zestien beschikbare koetswerkkleuren (waarvan vier met twee tinten), twee afwerkingsniveaus voor het interieur (Gold en Platinum), vier zetelbekledingen en drie types lichtmetalen velgen.

In het interieur trekt de boordplank de aandacht. Die werd zo ontworpen om het contrast te benadrukken tussen de stoffen inzetstukken die zich uitstrekken tot aan de passagiers en het bovenste deel dat de lijn van de voorruit volgt. Het geheel oogt als een reeks verschillende lagen, de eerste bekleed met zachte materialen om de kwaliteitsindruk te versterken. Het optionele panoramische dak Gran Luce met een oppervlakte van 0,64 m² (een record voor het segment) voegt veel licht toe, maar knabbelt serieus aan de hoofdruimte. Goed om te weten als je achterin wil zitten.

Afgestemd op comfort

Hoewel Lancia grondig gewerkt heeft aan de ophanging, rijdt de nieuwe Ypsilon zoals de oude. Dat betekent: een goede filtering, maar onvoldoende schokdemping bij een sportieve rijstijl. De besturing mist in die omstandigheden consistentie, maar beantwoordt wel aan wat de doelgroep van deze auto verwacht.

De 1.3 Multijet met 95 pk, gekoppeld aan een start-stopsysteem zoals in de Musa en de Delta, zit de Ypsilon als gegoten. Met deze krachtbron blijft het verbruik beperkt tot 3,8 l/100 km (99 g CO2/km). Ligt jouw dagelijkse traject niet verder dan de stadsrand, dan kun je de tweecilinder benzinemotor TwinAir overwegen, die net als de kleine diesel geniet van 15 procent overheidspremie. De dieselversie begint bij 16.490 euro, een basismodel met TwinAir kost zo'n 2.000 euro minder.

Advertentie
Advertentie
Advertentie