François Piette

7 JUN 2011

Opel Astra GTC: meer dan sympathiek kleedje

Voor Opel was er geen sprake van om simpelweg twee deuren van de huidige Astra vijfdeurs te verwijderen en er een coupé van te maken. Het merk met de bliksem besliste deze keer om een echte sportieve coupé te ontwikkelen, wat zijn weerslag heeft op het uiterlijk én het weggedrag. Het traditionele gebrek van sportieve Opels, een middelmatige vooras, werd aangepakt.

Trillingen

Ooit bezorgden de sportieve Opel-modellen hun bestuurders Parkinson tijdens sterke acceleraties. De motor gaf alles, maar dat bleek veel meer dan de vooras kon verwerken. Resultaat: verstomming en trillingen ter hoogte van het stuur. Dat lijkt nu definitief tot het verleden te behoren, want Opel rust de Astra GTC uit met een specifiek onderstel. De nieuwe voortrein heet HiPerStrut (High Performance Strut of veerbenen voor hoge prestaties). Het gaat om een ingewikkelde McPherson-constructie die alle kracht verwerkt zonder te verpinken.

Elegante lijn, toch functioneel

De coupélijn lijkt het zicht achteruit niet te compromitteren. Het geheel heeft zeker geen gebrek aan charisma, wat goed nieuws is voor het imago van Opel. Gelukkig werden de praktische aspecten niet opgeofferd. De koffer van 370 liter kan uitgebreid worden tot 1.235 liter door de achterbank neer te klappen. In het interieur zijn vijf inzittenden welkom.

Vier motoren

Aanvankelijk, en in afwachting van de OPC-variant, beschikt de Astra GTC over een palet van vier motoren: een 1.4 turbo benzine met 120 of 140 pk, een 1.6 turbo benzine met 180 pk en een 2.0 CDTI (diesel dus) met 165 pk. De transmissie gebeurt altijd met een handgeschakelde zesbak.

De prijzen in België variëren van 21.250 euro tot 26.450 euro.

Advertentie
Advertentie
Advertentie