De eerste Discovery had veel te danken aan de Range Rover. Het chassis was identiek, hij was voorzien van een atypische carrosserie en hij was bijzonder ruim en gemakkelijk in gebruik. Hij onderging de ene evolutie na de andere, en al snel kreeg de Discovery vijf deuren en genoeg plaats voor zeven personen. De tweede generatie werd grondig geüpdatet, maar bleef op technisch en esthetisch vlak dicht bij zijn voorganger. Hij kreeg nieuwe motoren en werd achteraan iets langer voor meer kofferruimte.

Gloednieuw

In 2004 veranderde alles, behalve zijn spirit, met de komst van de Discovery 3. Weg met het tweedelig chassis en de starre assen, de Disco 3 had recht op het IBF-platform (Integrated Body Frame). Daar kwamen ook nog onafhankelijke en pneumatische ophangingen bij, maar niet voor het instapmodel van de Discovery, die versie deed het met klassieke veren.

Met de Terrain Response deed ook de elektronica zijn intrede in het gamma. Dit systeem staat in voor het beheer bij offroaduitstapjes. De tractiecontrole bestaat uit de HDC, die het voertuig afremt bij afdalingen, en de DSC, die voor dynamische stabiliteit moet zorgen. De uitrusting werd voorts aangevuld met een navigatiesysteem.

De vierde generatie

De Discovery 4, de ster van deze test, is een update van de Disco 3. Op esthetisch vlak vinden we de updates in enkele details terug, zoals de koplampen en achterlichten, die hem beter overeen doen komen met de rest van het gamma. Er zijn ook enkele nieuwe motoren beschikbaar, die gedeeld worden met enkele Jaguar-modellen. Daarnaast is hij voorzien van sterkere remmen en stabilisatorstangen van de Range Rover Sport.
Pittig detail: daar waar de eerste Discovery op basis van het chassis van de Range Rover werd gemaakt, gebruikt de Range Rover Sport dat van de Discovery, maar dan wel met een kortere wielbasis.

Nieuwe motoren

De instrumenten en de inrichting van het interieur werden opgewaardeerd. Het motorenaanbod krijgt er nu ook een 3.0 diesel bij in twee versies, de TDV6 van 211 pk en de SDV6 van 256 pk. Wie niet van diesels moet weten, kan kiezen voor de V8-benzinemotor van 5.0 liter en 375 pk. Sinds 2011 worden alle versies van de Discovery aan een automatische versnellingsbak gekoppeld met acht versnellingen.

Voor onze test kregen we een Discovery HSE Luxury SDV6 voorgeschoteld. Het niveau van de uitrusting van de HSE is al niet mis, en in deze Luxury-uitvoering komen daar nog enkele verfijnde details bij zoals een exclusieve koetswerkkleur, een heel doelgericht gebruik van metaalkleur (dakrails, achteruitkijkspiegels, ... ), 20-duimsvelgen, adaptieve koplampen en enkele andere snufjes.

Luxury

Het interieur bestaat uit zeven plaatsen en met leder overtrokken dashboard, met hier en daar afwerking in edelhout en verwarming voor de zetels en het stuurwiel. In de centrale console zit een gekoelde ruimte, verder is er nog het panoramisch dak, de Harman/Kardon-geluidsinstallatie van 825 watt. De ruiten zijn verdonkerd. Met zijn Havana koetswerkkleur en Arabica/almond-interieur is deze Discovery een echte klasbak.

Gezien de temperatuur tijdens onze test kwam het verwarmde stuur perfect van pas en viel de typische sfeer en het Britse comfort meteen in de smaak. De motor bleek vol en verfijnd en vormde een uitstekend en homogeen geheel met de achtvoudige automatische versnellingsbak. 

Gewicht

Een Sport-stand en schakelpaddles aan het stuur geven aan de Discovery een zeker dynamisme, wat hij op zich niet echt nodig heeft. De V6 onder de motorkap is eerder discreet, maar krachtig genoeg om een gewicht van zowat 2,7 ton aan het rijden te houden. Het Integrated Body Frame, een concentraat van het kunnen van Land Rover, heeft het echter niet gemakkelijk. Dit is helemaal geen sportwagen, ondanks de indrukwekkende cijfers.

De Discovery behoudt onder alle omstandigheden een gezond gedrag en goede wegligging, maar verwacht niet de lenigheid en pit van een kleinere wagen, of zelfs een Duitse SUV zoals de X5 of Cayenne.

Een wereld op zich

Het gewicht van de Discovery heeft natuurlijk ook een invloed op het verbruik. Wij zaten tijdens onze test aan een gemiddelde van 9,5 liter. De Disco werd bedacht om een royaal comfort te bieden aan zijn passagiers, maar ook om zo goed als elk obstakel te overwinnen. Neem het van ons aan, Land Rover is in zijn opzet helemaal geslaagd. Het is een rasechte kilometervreter en heel betrouwbare partner. Sinds 1948 staat Land Rover garant voor buitengewone offroadcapaciteiten, in combinatie met een geslaagde mengeling van verfijning, comfort en doeltreffendheid in een heel eigen stijl. Welke SUV kunnen we trouwens vergelijken met een Discovery?