Er is steeds meer behoefte aan transport in de stad, maar de eisen qua CO2-uitstoot en luchtkwaliteit worden alsmaar strenger. Elektrische bestelwagens zoals de Volkswagen e-Co-Motion kunnen hierin een belangrijke rol spelen.

“Treinen en conventionele of hybride vrachtwagens kunnen in de toekomst goederen afleveren tot aan de rand van de stad. Deze goederen kunnen dan verder getransporteerd worden door elektrische, compacte bestelwagens, die opereren vanaf vaste plekken waar deze auto’s ook opgeladen en onderhouden kunnen worden”, legt Eckhard Scholz, woordvoerder van de raad van bestuur van Volkswagen Nutzfahrzeuge AG, zijn toekomstvisie uit.

Eerst theorie

Binnen dat concept past het prototype e-Co-Motion, dat Volkswagen op het salon van Genève heeft onthuld. De ontwerpers streefden naar maximale ruimte met minimale buitenmaten (4,55 meter lengte) en brachten de aandrijving, de accu en de versnellingsbak samen onder de vloer achterin.
De elektromotor levert een constant vermogen van 68 pk (met een piek van 115 pk) en maakt dit busje 120 km/u snel. Volkswagen monteert verschillende batterijpakketten: de 20 kWh-versie rijdt maximaal 100 km ver, de 30 kWh-variant heeft een actieradius van 150 km en de versie met 40 kWh maakt 200 kilometer mogelijk.

De laadruimte slikt maximaal 4,6 kubieke meter of 800 kg bagage. Ze wordt naar wens uitgevoerd als open laadbak, diepvries of variant voor personenvervoer.

Dan praktijk

Voorlopig is dat nog allemaal theorie, want de e-Co-Motion is ‘maar’ een prototype. Toch geeft dit model een voorsmaakje van een kleine bestelwagen onder de Caddy en van de designrichting die Volkswagen inslaat met de volgende Caddy en Transporter.