Porsche introduceerde zeven handversnellingen in de 911, Land Rover doet er graag nog een schep bovenop bij de automaten. Het presenteert in Genève de eerste automaat met negen verzetten voor een personenwagen.
Naar verluidt werken verschillende constructeurs al aan automaten met tien (!) versnellingen, maar tot die tijd mag Land Rover zich de kampioen noemen. Land Rover is erg trots op zijn nieuwe meesterwerkje, al mag eigenlijk vooral toeleverancier ZF de eer opstrijken. Land Rover was de ‘hoofdpartner’ bij de ontwikkeling, ZF staat in voor de productie.
Kortere eerste, lagere toeren
Maar wat is het nut van zo’n negentrapsautomaat? De eerste versnelling is veel korter, waardoor je gemakkelijker vertrekt in moeilijk terrein of tijdens het slepen van een last. De langer gespreide hoogste versnelling laat de motor minder toeren draaien en drukt zo het brandstofverbruik. De bak weegt ook minder dan de vroegere zestrapsautomaat van Land Rover.
De nieuwe automaat beschikt over verschillende modi zich binnen een paar seconden aanpassen aan de stemming van de bestuurder: scherpere reacties bij een energieke rijstijl, kalmer en zuiniger wanneer de bestuurder tot bedaren is gekomen.
In welke modellen de zogeheten ‘9HP’ beschikbaar wordt, is nog niet bekend. De presentatie is gepland op het salon van Genève.