Actieradius: het blijft een heikel punt voor alle elektrische wagens. Nissan kondigt aan dat de Leaf verbeterd werd en nu ongeveer 200 km ver rijdt. Vroeger moest hij na 175 km aan het stopcontact.

Dixit Nissan is 93 procent van de Leaf-rijders  tevreden over zijn aankoop – geen enkele Nissan scoort beter –  wat wellicht verklaart waarom er aan het uiterlijk nauwelijks gemorreld werd. Een beter gestroomlijnde neus, nieuwe wielen en andere kleuren, voorts behoudt de Leaf zijn aparte look. Nochtans is het volgens de constructeur ‘een nieuwe auto’.

De Leaf werd op meer dan honderd punten aangepast, vooral waar je het niet kunt zien. Het onderstel werd meer afgestemd op de Europese smaak. De ingenieurs hebben de hoofdcomponenten van de aandrijving door elkaar geschud en meer gegroepeerd. De oplaadeenheid kreeg bijvoorbeeld een plaatsje onder de motorkap, waardoor in koffer 40 liter extra ruimte vrijkomt (pakweg een gewone reiskoffer voor op het vliegtuig) en de passagiers achterin vorstelijker zitten.

Een nieuwe warmtepomp vergt minder energie bij koud weer en dat is dan weer positief voor het rijbereik, dat op papier 200 km bedraagt. Daarna moet de Leaf stroom ‘tanken’, wat met een optionele snellader maar de helft zo lang meer zou duren (voortaan vier uur).

Prijzen zijn nog niet bekend, maar er komt in ieder geval meer keuze. Nissan bouwt de Leaf nu ook in Europa en voorziet verschillende niveaus met een andere uitrusting, aankleding en prijs.  Recent werd de prijs al 3.000 euro verlaagd (tot 33.990 euro in België), om de tegenvallende verkoop aan te zwengelen.